De Deense speelgoedfabrikant Lego heeft een uitstekend jaar achter de rug. Dat heeft Niels Christiansen, topman van het bedrijf, gezegd bij de voorstelling van de jaarcijfers van Lego.
Terwijl de wereldwijde speelgoedsector, die steeds meer concurrentie ondervindt van videogames en andere technologische ontwikkelingen, een inkrimping kent, kon Lego vorig jaar een gezonde groei melden. Dat succes was zelfs in aanzienlijke mate te danken aan de traditionele catalogus van de speelgoedfabrikant.
China
Lego heeft het voorbije jaar een omzet geboekt van 38,5 miljard Deense kroon (5,2 miljard dollar). Dat is een stijging met 6 procent tegenover het jaar voordien. De winst liep met 2,8 procent op tot 8,3 miljard kroon.
Niels Christiansen stelde opgetogen te zijn met die resultaten. De cijfers tonen immers aan dat Lego opnieuwe een groeicurve volgt, terwijl de wereldwijde speelgoedmarkt een inkrimping kent.
‘De wereldwijde verkoop van speelgoed heeft het voorbije jaar een daling met ongeveer 3 procent gekend,’ benadrukte Christiansen. ‘Lego kende kende echter in al zijn grote markten een omzetgroei. In China was er zelfs sprake van een sterke dubbelcijferige stijging.’
Het Deense bedrijf had in China eind vorig jaar 140 winkels. Dat is meer dan een verdubbeling tegenover het jaar voordien. Dit jaar verwacht Christiansen een verdere uitbreiding van het Chinese winkelnetwerk tot 220 locaties. Wereldwijd heeft Lego momenteel 570 winkels.
Klassiek
Christiansen verduidelijkte dat het bedrijf vorig jaar een sterke verkoop kende van producten die aan populaire figuren zoals Harry Potter of Avengers zijn gekoppeld, maar toch blijkt de traditionele eigen portfolio nog steeds de grootste successen op te leveren.
‘De absolute topverkopen het voorbije jaren werden opgetekend bij producten zoals Lego City, Lego Classic en Lego Technic, die wij al vele decennia in portefeuille hebben,’ voerde de topman aan.
Anderzijds kon ook op de website van het merk een trafiektoename met 27 procent worden gemeld. Vorig jaar werd tevens het concept Hidden Side, waarbij traditionele bouwsets met augmented reality worden gecombineerd, gelanceerd.