De Deense speelgoedfabrikant Lego kon meer dan 10 miljard mensen naar zijn YouTube-kanaal lokken en is daarmee het populairste merk op de videowebsite. Andere merken zullen een sprint moeten inzetten, want eerste achtervolger Vat19 komt maar op 6 miljard kijkers.
Lego staat al lang bekend om zijn digitale strategie. Het bedrijf produceert Lego-films, Lego-computerspellen met bekende figuren als Harry Potter en zelfs Lego-series.
En daarnaast heeft het ook zijn eigen YouTube-kanaal. Daarop publiceert het afleveringen van zijn series en trailers van zijn films, maar het laat fans ook toe om hun eigen Lego-creaties op de wereld los te laten via hun eigen kanalen.
Fanaccounts
Dat laatste verklaart het grote succes van Lego tegenover andere merken. De meeste merken controleren de inhoud van hun video’s nogal sterk, maar Lego laat dat voor een groot deel bepalen door de fans. Het roept fans op om hun eigen kanalen te starten en lokt op die manier meer kijkers via de fanaccounts.
Op de tweede en derde plaats staan de eerder onbekende merken Vat19 en IDJVideo’s en pas op de vierde plaats komt Angry Birds, het smartphonespel waarbij u met vogels op varkens moet schieten. Het spel is al even uit de aandacht, maar het YouTube-kanaal lijkt nog springlevend te zijn met 4,5 miljard kijkers.
De drankenproducent Coca-Cola komt op de zevende plaats terecht en achteraan op de negende plaats staan de tekenfilmfiguurtjes van My Little Pony.
Lego mag dan wel succes hebben op internet en tv, toch zijn de traditionele blokjesfiguurtjes nog niet afgeschreven. Over heel 2019 haalden de Denen een omzet van 38,5 miljard Deense kroon (5 miljard euro), 6 procent meer dan in 2018. De winst ging 2,8 procent hoger naar 8,3 miljard kronen.