Lang voor Elon Musk wilde een ander bedrijf Twitter kopen. De deal werd in extremis afgeblazen om twee herkenbare redenen

Lang voor Elon Musk wilde een ander bedrijf Twitter kopen. De deal werd in extremis afgeblazen om twee herkenbare redenen
Kara Swisher en ex-Disney CEO Robert Iger (rechts) tijdens Vox Media’s 2022 Code Conference (Foto: Jerod Harris/Getty Images voor Vox Media)

Op de Code Conference in Beverly Hills (Californië), gaf Bob Iger, de voormalige CEO van Disney, toe dat zijn bedrijf al in 2016 ver gevorderd was met plannen om het microblogplatform Twitter over te nemen. Meer dan dat zelfs, want de deal was zo goed als rond. Maar toen Iger zich wat meer in Twitter verdiepte, blies hij het akkoord in extremis op. “Wat ik daar aantrof was gewoon te akelig voor een entertainmentbedrijf”, vond hij. En dat was dan nog in het pre-Trump tijdperk.

Op het eerste zicht leek Twitter een uitstekend medium om Disneys inhoud over de hele wereld te verspreiden. In de memoires die hij in 2019 publiceerde, staat zelfs te lezen dat de raden van bestuur van zowel Disney als Twitter al met de deal hadden ingestemd.

Ook vandaag blijft Iger volhouden dat Twitter een “fenomenaal” distributieplatform voor Disney zou zijn geweest ?, maar dat het met te veel hoofdbrekens zou zijn gekomen. De grote hindernissen waren het massaal aantal bots en het smerige niveau (“nastiness”) van de tweets die hij daar aantrof.

Disney had 500 miljoen dollar gebudgetteerd on zijn intrede in de streaming business te promoten.

“We waren geen technologiebedrijf. Hoe krijgen we al die content bij consumenten over de hele wereld? We wilden eerst zelf de software ontwikkelen. Vijf jaar, 500 miljoen dollar. Geld was niet het probleem, maar de tijd, want de wereld veranderde snel. En tegelijkertijd hoorden we dat Twitter te koop stond.”

Bob Iger, ex-CEO Disney

Een fenomenale oplossing qua distributie

“We keken naar Twitter als oplossing: een globaal distributieplatform. We konden er nieuws, sport en entertainment kwijt [en] de wereld bereiken. En eerlijk gezegd zou het een fenomenale oplossing zijn geweest, qua distributie.”

“Toen we echt klaar waren om het uit te voeren, ging ik naar huis, overwoog het een weekend lang en kwam tot het besef dat ik onvoldoende zorgvuldig naar de deal had gekeken. Uiteraard was het een geweldige oplossing vanuit een distributieperspectief. Maar het zou gepaard gaan met zoveel andere hoofdbrekens die ik als manager van een groot wereldmerk niet bereid was te beheren.”

Maar bots…

Iger begreep al snel dat een aanzienlijk deel – geen meerderheid – van de Twitteraars niet echt was. Een probleem waar Elon Musk zijn overname op wil afblazen. Maar dat botprobleem bleek in 2016 voor Twitter geen hindernis. “De bots werden verdisconteerd in de aankoopprijs. Eigenlijk was de deal die we hadden vrij goedkoop”, zegt Iger.

… en haatzaaierij

“Maar dan moet je natuurlijk kijken naar alle haatzaaierij en het potentieel om evenveel kwaad als goed te doen. Wij bij Disney produceren entertainment; wij willen goed doen. Maar dit was van een ander niveau. Iets waar we niet klaar voor waren en wat ik als CEO van niet op mij wilde nemen. ik dacht dat het onverantwoordelijk zou zijn geweest.”

(jvdh)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.