Kwartaalwinst VW Group bijna verdubbeld; constructeur waarschuwt voor aantal knelpunten

De Duitse autobouwer VW Group heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een winst geboekt van 8,5 miljard euro. Dat betekent nagenoeg een verdubbeling tegenover dezelfde periode vorig jaar, toen een positief resultaat van 4,8 miljard euro kon worden gemeld. Dat heeft het bedrijf gemeld. Tegelijkertijd wordt echter voor een aantal mogelijke knelpunten gewaarschuwd.

De gunstige ontwikkeling tijdens het eerste kwartaal heeft volgens VW Group vooral te maken met een verschuiving in de productmix, veroorzaakt door de gebrekkige aanvoer van halfgeleiders.

Hogere marges

Die problemen hebben de constructeur immers aangezet bij zijn productie prioriteit te geven aan de duurdere modellen uit zijn portfolio. Daardoor konden hogere winstmarges – 13,5 procent, tegenover 7,7 procent het eerste kwartaal vorig jaar – worden bereikt.

Tegelijkertijd waarschuwde het bedrijf voor de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, terwijl ook de knelpunten in de toeleveringsketen voor onzekerheid blijven zorgen. “Deze problemen kunnen een negatieve impact hebben op de bedrijfsactiviteiten van de groep”, luidt het.

Grote gebruikers van grondstoffen, zoals autoconstructeurs, sluiten contracten af om zich tegen volatiele prijsbewegingen op de grondstoffenmarkten te beschermen. De aanval van Rusland op Oekraïne heeft de krappe aanvoer van grondstoffen zoals nikkel en aluminium, die door de heropleving van de wereldwijde economie met een grote vraag worden geconfronteerd, nog verergerd.

De sancties die tegen Rusland, een belangrijke bron van grondstoffen, werden uitgesproken, hebben de voorraden verder onder druk gezet.

Grondstoffen

De problemen zorgen er volgens S&P Global Mobility voor dat dit jaar wellicht wereldwijd 81,6 miljoen wagens zullen worden verkocht. Daarmee zou de verkoop 2,6 miljoen exemplaren lager blijven dan eerder was vooropgesteld.

De VW Group heeft contracten voor aluminium, koper, steenkool en lood die leveringen voor een periode van zes jaar dekken. Bij nikkel loopt dat zelfs uit tot negen jaar. Daarnaast heeft de autobouwer ook garanties bedongen voor de leveringen van platina, palladium en rhodium.

Nikkel, een belangrijke grondstof voor de productie van batterijen voor elektrische voertuigen, is tijdens het eerste kwartaal 55 procent duurder geworden.

Volkswagen stelde verder nog dat ook een eventuele heropstoot van de coronapandemie een negatieve impact op de prestaties zou kunnen hebben

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20