Kwart kmo’s wil nieuwe mensen aanwerven ondanks coronacrisis

In het eerste kwartaal van 2021 wil een kwart van de Belgische kmo’s opnieuw aanwerven, meldt hr-dienstverlener SD Worx. Een klim uit het dal, al zitten we nog niet op het niveau van voor de crisis.

Ondanks de coronacrisis, plant 27,2 procent van de Belgische kleine en middelgrote ondernemingen om nieuwe werknemers aan te werven. Dat blijkt uit de driemaandelijkse tewerkstellingsenquête in opdracht van SD Worx bij 731 kmo-bedrijfsleiders en personeelsverantwoordelijken in december.

Grote kmo’s, grote plannen

De stijging is te danken aan kmo’s in ‘industrie en bouw’ en niet-essentiële sectoren, waar de aanwervingsintenties het meest aanwezig zijn. Wel is het verschil tussen grote en kleine kmo’s erg groot. Bij de grootste kmo’s – tussen 100 en 250 werknemers – wil acht op de tien kmo’s aanwerven, terwijl dit bij de kleinste kmo’s met minder dan 5 werknemers maar 16,6 procent is. Vanaf 20 werknemers heeft een op de twee aanwervingsplannen in het eerste kwartaal. Wel zitten we nog niet op het niveau van voor de crisis, toen gemiddeld één op drie kmo’s aanwervingsplannen had.

Ontslag zonder vervanging

Een honderd procent goednieuwsshow is het echter niet. Eén op de zes kmo’s (17 procent) denkt te moeten overgaan tot ontslag, wat het dubbele is van voor de crisis (8,5 procent). Slechts één op de drie ondernemingen (30,1 procent) gaat de ontslagen werknemer ook vervangen. In maart was dat nog 53,6 procent.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20