De software FaceNet van Google voor gezichtsherkenning is quasi onfeilbaar. Dat hebben onderzoekers van Google in een paper over de software, die werkt op basis van kunstmatige intelligentie, gemeld. Het magazine Fortune merkt op dat steeds meer bedrijven producten rond kunstmatige intelligentie op de markt brengen.
Bij de test Labeled Faces in the Wild moet een gezichtsherkenningssoftware uit 13.000 foto’s identieke gezichten proberen te herkennen. Daarbij haalde FaceNet van Google een accuraatheid van 99,96 procent.
Daarmee haalt het programma een betere score dan concurrent DeepFace van Facebook, die op dezelfde test een accuraatheid van 97 procent liet optekenen. De onderzoekers van Facebook verklaarden toen dat menselijke testers slechts een score van maximaal 97,5 procent konden halen.
Een date die lijkt op je idool
Google wil zijn software niet enkel gebruiken om te controleren of twee foto’s van een gelaat bij dezelfde persoon horen. FaceNet kan ook bepalen welke naam bij een gelaat hoort en verzamelingen tonen van gezichten die sterke gelijkenissen met een bepaalde foto vertonen.
De mogelijke toepassingen zijn eindeloos. Op dit ogenblik worden FaceNet en DeepFace al ingezet bij de online diensten van Google en Facebook. De technologieën moeten het gemakkelijker maken om in een foto personen op een automatische manier te taggen.
De algoritmes zullen immers kunnen bepalen welke persoon er op een foto te zien is en aan de gebruiker een suggestie doen. Dankzij de software kunnen ook de sociale netwerken van gebruikers diepgaand geanalyseerd worden.
Op korte termijn zouden de systemen echter tevens kunnen ingezet worden in dating-applicaties, zodat iemand een afspraak kan zoeken met iemand die bijvoorbeeld op een bekende acteur of actrice zou lijken.
Ook zou de technologie aan camera’s op openbare locaties de mogelijkheid kunnen bieden om onder meer gezochte criminelen gemakkelijker te identificeren.
Slimme digitale assistenten
Naast de gezichtsherkenningssoftware zijn er dankzij deep learning, een ontwikkeling rond kunstmatige intelligentie, nog tal van innovaties in ontwikkeling. Onder meer bieden de toepassingen aan gebruikers van Google Plus de mogelijkheid om hun foto’s te doorzoeken om een bepaald object te vinden.
Ook andere technologiebedrijven, zoals Microsoft en Yahoo, investeren zwaar in onderzoek naar kunstmatige intelligentie. Daarbij wordt onder meer gemikt op het inbouwen van intelligente spraakgestuurde assistenten in mobiele telefoons en het aanbieden van intelligente vertalingen van tekst en spraak.
Om deze technologie optimaal te laten functioneren op relatief eenvoudige apparaten zoals smartphones kijken veel bedrijven naar de cloud als oplossing. Dat was de reden voor IBM om de startup AlchemyAPI te kopen. De technologie van die startup moet het ontwikkelaars van telefoonapplicaties mogelijk maken om kunstmatige intelligentie in de cloud te gebruiken.
Daarvoor hoeven ze zelf geen dure systemen meer te ontwikkelen en onderhouden, want op een eenvoudige manier kan van de online systemen van IBM gebruik worden gemaakt.
Krachtig wapen voor inlichtingendiensten
Uiteindelijk zal kunstmatige intelligentie wellicht ook de basis worden van de technologie die zelfrijdende auto’s, consumentenrobots en intelligente woningen aanstuurt. Diverse technologiebedrijven werken ook aan de analyse van medische beelden door computers om sneller en accurater ziektes op te sporen.
Voor de inlichtingendiensten tenslotte kan kunstmatige intelligentie een krachtig wapen worden om de grote datastromen die ze dagelijks aftappen door computers te laten verwerken.
Het Defense Advanced Research Projects Agency (Darpa), het onderzoeksbureau van het Amerikaanse ministerie van defensie, heeft al gemeld een eigen systeem voor kunstmatige intelligentie te ontwikkelen. Dat zou ingezet worden om telefoongesprekken snel te kunnen analyseren.