Kunnen piloten nog vliegen? Australisch rapport waarschuwt voor veel fouten in de cockpit

De luchtvaartmaatschappij Qantas stelt vast dat de piloten veel moeite hebben om opnieuw een werkritme te vinden na een hele periode niet te kunnen vliegen. Door de coronacrisis moesten heel wat piloten voor een lange tijd aan de grond blijven. Daardoor zijn zij de automatismen en reflexen van het werk vergeten.

Volgens een interne memo van de luchtvaartmaatschappij Qantas, die woensdag is uitgelekt aan Australische media, hebben piloten die te weinig uren hebben gevlogen tijdens de pandemie, fouten gemaakt tijdens de uitoefening van hun job. Er hebben zich tot nu toe wel nog geen incidenten voorgedaan.

Grove fouten

In het rapport, dat is gepubliceerd door de Australische dagbladen Sydney Morning Herald en The Age, staat dat piloten grove fouten maken, zoals het niet lossen van de handrem bij het opstijgen, of het verwarren van hoogte met snelheid. Nu de pandemie soms lange pauzes of onderbrekingen veroorzaakt, lijken piloten moeite te hebben om hun werkritme terug te vinden.

“Routinetaken die vroeger met minimale inspanning konden worden uitgevoerd, kosten nu meer tijd en leiden de aandacht af van het vliegen met het toestel,” aldus de krant. Er wordt bijvoorbeeld melding gemaakt van schakelaars die achterstevoren worden aangezet, of van piloten die fouten maken bij de uitwendige inspectie van het vliegtuig.

Ook eenmaal in de lucht bleven de piloten niet gevrijwaard van fouten. In het rapport wordt melding gemaakt van “schakelfouten vóór de vlucht, die vervolgens tot grotere problemen tijdens de vlucht hebben geleid”. De piloten zeiden dat zij niet overbelast waren, of zich bewust waren van de fouten of de situatie.

“Afname van hun cognitieve vermogen”

Het rapport windt er geen doekjes om en spreekt van een “afname van de cognitieve vermogen van de piloten.” De afgelopen twee jaar hebben de piloten hun automatismen en reflexen verloren. Door de coronacrisis konden ze nu eenmaal veel minder vliegen. We moeten hier wel aan toevoegen dat in Australië het reisverbod langer van kracht is gebleven dan bijvoorbeeld in Europa of de VS. Er waren ook meer lockdownperiodes aldaar.

Voor Qantas blijft veiligheid de prioriteit, zegt een woordvoerster. De onderneming gaat daarom een programma lanceren die de piloten moet helpen om opnieuw vertrouwd te raken met hun werk. Het bedrijf is, net zoals een door de krant geïnterviewde deskundige op het gebied van de veiligheid van vliegtuigen, van mening dat dit een normaal gevolg is van de coronasituatie, en dat ook andere maatschappijen hierdoor worden getroffen.

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20