Kraft Heinz splits op in twee bedrijven om aandeelhouderswaarde te verhogen


Key takeaways

  • Kraft Heinz zal zich opsplitsen in twee onafhankelijke bedrijven om de activiteiten te vereenvoudigen en de aandeelhouderswaarde te verhogen.
  • Eén bedrijf zal zich richten op specerijen en kant-en-klaarmaaltijden, terwijl het andere gespecialiseerd zal zijn in kruidenierswaren.
  • Deze beslissing maakt een fusie ongedaan die tien jaar geleden werd uitgevoerd als reactie op veranderende consumentenvoorkeuren en marktomstandigheden.

Kraft Heinz Co. is van plan om zich op te splitsen in twee onafhankelijke, beursgenoteerde entiteiten. De verhuizing is bedoeld om de activiteiten te vereenvoudigen en de aandeelhouderswaarde te verhogen. Het ene bedrijf zal zich richten op populaire specerijen en kant-en-klaarmaaltijden zoals Heinz Ketchup en Kraft Mac & Cheese, met een jaaromzet van 15,4 miljard dollar (13,2 miljard euro). Het andere bedrijf zal zich specialiseren in kruideniersproducten zoals Oscar Mayer hotdogs en Lunchables, met een jaarlijkse omzet van 10,4 miljard dollar (8,9 miljard euro). De namen van de nieuwe bedrijven zullen op een later tijdstip bekend worden gemaakt.

Strategische ommekeer

De stap maakt een fusie ongedaan die tien jaar geleden plaatsvond en waarbij twee bekende merken zijn verenigd in een deal met een waarde van 46 miljard dollar (39,56 miljard euro). De fusie, georkestreerd door Warren Buffetts 3G Capital en Berkshire Hathaway, creëerde een gigant in de sector net voordat grote veranderingen in het consumentengedrag de kruideniersmarkt een nieuwe vorm begonnen te geven. Deze veranderingen omvatten een groeiende voorkeur voor gezondere, minder bewerkte voedingsmiddelen, de opkomst van nieuwe medicijnen om af te vallen en de stijgende inflatie waardoor consumenten hun uitgaven terugschroeven.

De aandelen van Kraft Heinz zijn het afgelopen jaar met ongeveer 21 procent gedaald. In mei onthulde Kraft Heinz dat het “potentiële strategische transacties” overwoog, maar maakte niet bekend welke merken het eventueel zou willen afgestoten. (fc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.