KPMG past sollicitatieprocedure aan om millennials te plezieren

Accountant KPMG heeft de wervingsprocedures voor hogeropgeleiden aangepast om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de millennials. Het bedrijf zegt immers vastgesteld te hebben dat jonge kandidaten vaak frustraties tonen wanneer de rekrutering over een langere periode wordt gespreid.

In het verleden gebeurde de rekrutering bij KPMG is drie afzonderlijke fases, gespreid over verscheidene weken. Dat proces zal volgens de accountant voortaan worden geconcentreerd op één dag. Daardoor kan binnen twee dagen een beslissing worden meegedeeld. Volgens KPMG is gebleken dat meer dan één op drie millennials toegeeft gefrustreerd te raken omdat ze lange tijd moeten wachten op de resultaten van tests. Ook de totale lengte van het rekruteringsproces botst op kritiek. De grootste klacht heeft betrekking op een gebrek aan feedback bij een afwijzing.

Concurrentie

Simon Collins, voorzitter van KPMG, geef toe dat het bedrijf de noodzaak voelde om zijn wervingsstrategie aan te passen om op de arbeidsmarkt verder te kunnen concurreren met kleinere startups en technologiebedrijven, die vaak snellere rekruteringsprocedures hanteren. “Een efficiënt wervingsproces is cruciaal voor een bedrijf dat op lange termijn succes wil blijven boeken,” benadrukt Collins. Ook andere grote bedrijven hebben hun wervingsstrategieën al bijgestuurd. Benadrukt wordt dat de millennials tegen het midden van het volgende decennium 75 procent van de totale arbeidsmarkt zullen vertegenwoordigen. Deze groep blijkt echter niet gemotiveerd door dezelfde factoren die voor de vorige generaties wel prioriteiten waren, zoals een levenslange baan. Daarentegen willen millennials een goed evenwicht tussen werk en gezin en krijgt zingeving voorrang op financieel succes. (mah)