Kopers van auto’s hechten meer waarde aan technologie dan merk

Autobestuurders tonen een grote belangstelling voor de innovatieve technologie die nieuwe wagens bieden. Dat blijkt uit een studie van consulent GfK bij 3.500 potentiële autokopers in de Verenigde Staten. De onderzoekers merkten daarbij op dat autokopers onder invloed van technologische innovaties bereid zouden zijn om de relatie te breken met automerken waarmee ze al een langdurige band hebben.

De onderzoekers stelden vast dat 79 procent van de respondenten te kennen gaf te overwegen om bij de aankoop van een nieuwe wagen zijn klantentrouw op te geven en te kiezen voor een merk dat de nieuwste intelligente technologieën aanbiedt. Voor 27 procent zou die technologie naar eigen zeggen de overstap naar een andere constructeur garanderen.

Jongeren

Deze stelling bleek het sterkst aanwezig bij de jongere autokopers. Bij Generation Y maakte 39 procent gewag van een gegarandeerde overstap, tegenover slechts 15 procent bij de babyboomers.

‘Vooral tieners en jonge twintigers tonen een sterke neiging hun merkvoorkeur op te geven om beschikking over de nieuwste technologie te krijgen,’ zeggen de onderzoekers. ‘Dit is een belangrijke vaststelling. Deze generatie heeft immers nog geen lange geschiedenis van autobezit. Hun loyaliteit is dan ook nog niet zo diep geworteld als bij oudere bestuurdersgroepen.’

De onderzoekers stelden verder vast dat mannen sneller geneigd zijn om voor nieuwe technologieën hun favoriete automerk te laten vallen dan vrouwen. Bij de mannelijke respondenten sprak 31 procent over een gegarandeerde overstap, tegenover slechts 22 procent bij de vrouwelijke autokopers.

Luxesector

Verder gaf 44 procent van de respondenten dat intelligente autotechnologie inmiddels al een beslissing over de aankoop van een auto heeft beïnvloed. Ook hier loopt dat cijfer bij jongere respondenten beduidend hoger op. Actieve veiligheidstechnologie blijkt daarbij de grootste impact te hebben (43 procent), gevolgd door geconnecteerde technologieën en infotainment (21 procent).

Ook wanneer vooruit wordt gekeken naar een toekomstige aankoop, blijken dezelfde prioriteiten. Actieve veiligheidstechnologie haalt daarbij een score van 43 procent, gevolgd door geconnecteerde technologieën (24 procent) en infotainment (19 procent).

De onderzoekers stelden tenslotte ook nog vast dat de interesse in autonome wagens en elektrische voertuigen langzaam toeneemt. Een op de zes respondenten noemde de technologieën immers essentiële ontwikkelingen. Tevens bleek dat bij de klanten van luxewagens een grotere belangstelling in deze technologieën bestaat.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20