ACP streeft naar koolstofneutraliteit in 2050: bevordering van duurzaam maritiem transport in het Panamakanaal


Key takeaways

  • De Panama Canal Authority streeft naar koolstofneutraliteit in 2050.
  • Het Green Corridor-initiatief bevordert het gebruik van alternatieve brandstoffen en verbetert de operationele efficiëntie van schepen.
  • Samenwerking tussen belanghebbenden is cruciaal voor verantwoord zeevervoer.

De Panama Canal Authority (ACP) werkt actief aan initiatieven om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Onlangs, tijdens een forum in Panama, benadrukte vice-administrateur Ilya Espino de Marotta hun inzet voor duurzaamheid en introduceerde het groene corridor initiatief. Dit programma is bedoeld om het gebruik van alternatieve brandstoffen te bevorderen en de operationele efficiëntie van schepen te verbeteren. Tijdens het forum kwamen ook onderwerpen als de nationale decarbonisatiestrategie en investeringen in emissiereductieprojecten aan bod, waarbij het belang van samenwerking tussen verschillende belanghebbenden voor verantwoord zeevervoer werd benadrukt.

Kerndoelen

Espino de Marotta benadrukte dat duurzaam maritiem transport van cruciaal belang is voor zowel de toekomst van het kanaal als de planeet, met als doel om van de waterweg een koploper op het gebied van duurzaamheid te maken en een aantrekkelijk knooppunt voor het gebruik van alternatieve brandstoffen. Ze ziet het Panamakanaal als een “veilige en betrouwbare route naar een groenere toekomst”. Eerder dit jaar werd het Panamakanaal tijdens een forum in New York erkend als een essentieel onderdeel van de wereldhandel.

Begrotingsjaar 2024 prestaties

In het boekjaar 2024 heeft het Panamakanaal aanzienlijke verbeteringen bereikt op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid. Dit omvatte maatregelen om de wachttijden voor schepen te verminderen en waterbesparende strategieën te implementeren, die vooral belangrijk waren vanwege de droogte in de loop van het jaar. Ondanks deze uitdagingen registreerde de waterweg 9.944 doorvaarten en vervoerde 423 miljoen CP/SUAB ton vracht. Bij de meeste doorvaarten, 7.084, waren Panamax-schepen betrokken, terwijl 2.852 Neopanamax-schepen waren. Containerschepen, chemicaliëntankers en bulkschepen voerden het verkeer door het Panamakanaal tijdens dit boekjaar aan.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.