Zowel in Europa als in de Verenigde Staten maakt de speelgoedsector zich toenemende zorgen over de bevoorrading vanuit China voor de eindejaarsperiode. Het zou best wel eens kunnen dat sommige speelgoedartikelen niet tijdig gaan aankomen. Ook wordt gewaarschuwd voor hogere prijzen.
De grote schuldige is het wereldwijde containervervoer dat nu al maanden in de knoop zit. Speelgoedwinkels worden, net als andere retailers, dubbel getroffen. Niet alleen moeten ze langer wachten op hun goederen, de prijs van het containervervoer is ook spectaculair gestegen.
De prijzen zijn op de lijn Shanghai-Antwerpen of Shanghai-Rotterdam zowat verzevenvoudigd op anderhalf jaar tijd. Een container die vroeger 2.000 dollar kostte, kost nu 14.000 dollar om van China naar West-Europa te brengen.
Voor elektronisch speelgoed komt daar nog bij dat ook de productie in China verstoord kan zijn door het wereldwijde tekort aan computerchips.
Belgische foorkramers zeggen dat ze nu al door hun voorraad knuffels heen zitten. Het is mogelijk een voorproef van wat de speelgoedwinkels in Europa en de VS later dit jaar gaan meemaken. De Britse speelgoedwinkelkoepel TRA verwacht dat er minder keuze zal zijn in de rekken dan andere jaren. Het doemscenario, waarbij er lege rekken zijn in de belangrijkste verkoopsperiode van het jaar, zou niet aan de orde zijn, zegt de vereniging aan de BBC.
Haperende toeleveringsketen
De problemen in de speelgoedsector zijn illustratief voor het algemene logistieke probleem dat de hele retailwereld in de ban houdt.
Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF, bevestigt dat het probleem van de haperende toeleveringsketens langer blijft aanslepen dan gedacht. Vooral het feit dat de levertijden toenemen tot recordniveaus, is een slecht voorteken. Want dat heeft tot gevolg dat bedrijven langer dan gedacht op hun goederen of onderdelen moeten wachten, wat tot tijdelijke schaarste van het product in de winkel of het eindproduct kan leiden.
Als containers in de havens geblokkeerd blijven, bijvoorbeeld door een tekort aan truckchauffeurs, leidt dat bovendien tot hogere logistieke kosten. Die meerkosten zullen deels of volledig doorgerekend worden aan de consument.
Permanent hogere prijzen
De grote rederijen CMA CGM en Hapag-Lloyd hebben recentelijk aangekondigd dat ze hun tarieven voor containervervoer voor enkele maanden gaan bevriezen. Dat lijkt goed nieuws voor de consument, want dat dempt de prijzen.
Maar volgens economen gaat het om een strategische doordachte geste. Na de verzevenvoudiging van de tarieven was er sowieso nog weinig ruimte om de tarieven verder te verhogen, want dan zouden klanten massaal afhaken.
Bovendien spreken de rederijen van een stabilisering van de prijzen, niet van een daling. Alles wijst erop dat de containerprijzen de komende maanden hoog zullen blijven, wat kan betekenen dat er aan je favoriete speelgoed voortaan permanent een hoger prijskaartje zal hangen. (mah)
Lees ook: Ikea chartert schepen en koopt containers om lege schappen te voorkomen