De Amerikaanse motorfietsenbouwer Harley-Davidson heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een verkoop van 44.200 exemplaren kunnen realiseren. Dat betekende een stijging met 9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Die positieve evolutie is te danken aan de Noord-Amerikaanse markt, waar de afzet met 30 procent tot 32.800 eenheden toenam.
In Europa, het Midden-Oosten en Afrika was er daarentegen sprake van een terugval met 36 procent tot 4.900 motorfietsen. De regio Asia-Pacific liet een groei met 1 procent tot 5.800 exemplaren optekenen. In Latijns-Amerika werd een achteruitgang met 59 procent tot 700 eenheden genoteerd.
Herstelplan
De omzet van Harley-Davidson over het eerste kwartaal liet van 1,3 miljard dollar naar 1,42 miljard dollar op. De nettowinst steeg van 70 miljoen dollar naar 259 miljoen dollar. De cijfers hebben de Amerikaanse motorfietsenbouwer geïnspireerd om zijn vooruitzichten voor de omzetgroei over het hele jaar naar boven bij te stellen. ‘De onderneming richt zich meer op het duurdere marktsegment, terwijl de blootstelling aan minder winstgevende markten wordt verminderd’, merken waarnemers op.
Harley-Davidson wijst erop voor de eerste keer in zes jaar tijd in Noord-Amerika een afzettoename te hebben kunnen optekenen. ‘Sinds het midden van vorig jaar heeft het bedrijf een koerswijziging doorgevoerd’, zeggen de analisten. ‘Daarbij werd beslist de activiteiten vooral toe te spitsen op de klasse van de zwaardere motorfietsen en zich vooral te concentreren op traditionele markten zoals de Verenigde Staten en Europa.’
Harley-Davidson besliste bovendien om zich vooral te richten op oudere en rijkere consumenten. In februari maakte de fabrikant nog een nieuw herstelplan bekend. Daarbij werd gewag gemaakt van een dubbelcijferige winstgroei tot het midden van dit decennium.
Importheffing
De sterke terugval in Europa, na de Verenigde Staten de grootste afzetmarkt van Harley-Davidson, wordt toegeschreven aan de beslissing van de onderneming om de verkoop van een aantal kleinere en minder winstgevende modellen stop te zetten.
‘Daarnaast moet ook rekening worden gehouden met een aantal vertragingen in de leveringen, te wijten aan de uitbraak van de coronapandemie’, erkent het bedrijf.
Er wordt tevens gewezen op de dreigende introductie van een nieuwe heffing op de import van Amerikaanse motorfietsen in de Europese Unie. Die heffingen – 56 procent – zouden in juni in voege treden en zouden de Europese verkoop van Harley Davidson onder verdere druk kunnen zetten.
Harley-Davidson zou daarbij ook niet meer de toelating krijgen om een aantal motorfietsen vanuit internationale productie-faciliteiten in onder meer Thailand in de Europese Unie – tegen een tarief van 6 procent – in te voeren.