Kmo’s kijken positief naar de toekomst, “maar werknemers moeten groeien binnen organisatie”

Uit een bevraging blijkt dat kmo’s weer positiever kijken naar de economische situatie. Aanwervingen liggen weer meer in het verschiet. Business AM sprak met Hannelore Van Meldert, experte talentontwikkeling van Acerta Consult, over deze evolutie en de uitdagingen.


Beluister hier het volledige interview met Hannelore Van Meldert:


De essentie: Kmo’s zijn positiever ingesteld dan vorig jaar en willen ook weer mensen aanwerven. Het zoeken naar juiste profielen is daarbij van groot belang, evenals uitdagingen aanbieden.

  • Van Meldert: “Na een woelige periode met diverse crisissen kijkt de kmo-markt zeer positief naar de economische evoluties. We zien een verschil met november vorig jaar: op dit ogenblik kijkt 34 procent van de kmo-zaakvoerders positief in vergelijking met 25 procent toen. 50 procent van de huidige kmo’s wil ook gaan aanwerven. Dat is een bijzondere uitdaging op de huidige arbeidsmarkt, met een zekere krapte qua profielen.”
  • “Zowel voor het aantrekken als behouden van medewerkers, wordt het aanbieden van carrièremogelijkheden een belangrijk onderdeel. Medewerkers gaan niet veranderen van job als ze iets nieuws kunnen leren en nieuwe kansen kunnen krijgen bij die werkgever. Het is uitermate belangrijk dat werkgevers en ook kmo’s nadenken over welke interessante projecten er op de plank liggen waardoor een werknemer kan groeien in hun organisatie.”
  • “Freelancers tekenen meestal in voor specifieke projecten. Zij hebben meestal ook de ambitie om die projecten tot een goed einde uit te brengen. Maar het is een profiel dat iets makkelijker verandert van job als er andere interessante opportuniteiten zijn”, legt Van Meldert uit. “Bedrijven moeten nadenken: met welke jobinhoud en voor welke projecten kan je ofwel interne medewerkers ofwel je freelancers maximaal aan boord houden?”

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.