Meer dan een kwart kmo’s loopt jaarlijks minimaal 20.000 euro mis door oninbare facturen

Veel kmo’s worden geconfronteerd met klanten die niet op tijd hun facturen betalen. Hierdoor lopen ze een substantiële hoeveelheid omzet mis. Bij ruim één op de vier bedrijven gaat het om bedragen van minstens 20.000 euro, leert de jaarlijkse KMO-barometer van softwareleverancier Exact.

In het nieuws: Uit het onderzoek van Exact, waarbij het bedrijf elk jaar op zoek gaat naar de trends en
uitdagingen bij kmo’s en accountants, blijkt dat gemiddeld 31 procent van de facturen pas wordt betaald na het verstrijken van de betalingstermijn. In sommige gevallen (6%) worden de facturen zelfs helemaal nooit betaald. De softwareleverancier heeft 1.265 respondenten bevraagd.

  • Die wanbetalingen zijn niet zonder gevolgen voor de kmo’s. Ze lopen daardoor heel wat inkomsten mis. Bij meer dan een kwart (28%) van de bedrijven gaat het om meer dan 20.000 euro en voor 5 procent zelfs om meer dan 100.000 euro.
  • Slechts 16 procent van de respondenten geeft aan geen omzet te verliezen door oninbare facturen.
  • “Ondernemers hebben de afgelopen jaren te maken gehad met uitdagingen als inflatie, personeelstekorten en schuldaflossingen, mede door de coronacrisis. Al deze uitdagingen vormen een bedreiging voor de cashflow van ondernemers, die door onbetaalde en oninbare facturen nog verder onder druk komen te staan”, klinkt het bij Exact.

Maatregelen tegen wanbetalingen

Details: De softwareleverancier merkt op dat kmo’s maatregelen nemen om wanbetalingen te voorkomen en de negatieve impact op de cashflow te verminderen. Dit zijn volgens het onderzoek de populairste maatregelen:

  • Reservering/afboeking tegen dubieuze debiteuren (41%).
  • Controleren van de kredietwaardigheid van de klant (31%).
  • Controleren van het trackrecord vooraleer samen te werken met een nieuwe klant (28%).

Volgens Sigrid Jansegers, Sales Director bij Exact, is het een goede zaak dat kmo’s stappen zetten om zich in te dekken tegen wanbetalers.

  • “Ondanks dat de kmo’s afhankelijk zijn van de betaalmoraal van hun klanten, kunnen zij verschillende proactieve en digitalisatie stappen doorvoeren om het betaalproces makkelijker te laten verlopen. We zien dat hier nog veel kansen onbenut blijven”, aldus Jansegers.
  • “Uit de KMO-barometer blijkt dat 52 procent van de bedrijven nog niet inzet op automatisering in administratieve processen, terwijl dit hier juist enorme meerwaarde kan hebben”, gaat ze verder. “Denk bijvoorbeeld aan een geautomatiseerd debiteurenbeheer met automatische betaalherinneringen, eenvoudige betaalmogelijkheden als geïntegreerde betaallinks of e-facturatie. In de praktijk zien we dat steeds meer bedrijven behoefte hebben aan deze oplossingen, omdat ze helpen overzicht te houden en knelpunten in het betaalproces verhelpen.”
  • Opgemerkt: 6 procent van de bevraagde kmo’s beschermt zich niet tegen wanbetalingen.

Ook dit nog: Niet alleen kmo’s krijgen af te rekenen met wanbetalers.

  • Uit een eerdere enquête van community Freelancers in Belgium (14.000 leden), de bedrijfsdata-specialist Openthebox en het boekhoudplatform Accountable bleek ook al dat vier op de tien freelancers te laat worden betaald.
  • Meer dan een kwart wacht nog op minimaal 5.000 euro aan onbetaalde facturen. Nochtans telt elk geïnde factuur, want meer dan de helft van de Belgische freelancers blijkt voor minder dan vijf klanten opdrachten uit te voeren.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.