4 op 10 freelancers worden te laat betaald: “Nood aan betere afspraken met hun opdrachtgevers”

Belgische freelancers moeten vaak wachten op hun geld, zo blijkt uit een enquête. Meer dan een kwart wacht nog op minimaal 5.000 euro aan onbetaalde facturen.

Eerst dit: Een freelancer is een zelfstandige professional die zijn of haar diensten aanbiedt aan verschillende opdrachtgevers, zonder vast dienstverband en vaak op projectbasis. Het statuut wint aan populariteit. Freelancers kunnen actief zijn in diverse vakgebieden, zoals schrijven, ontwerpen, programmeren en consultancy.

In het nieuws: De community Freelancers in Belgium (14.000 leden), de bedrijfsdata-specialist Openthebox en het boekhoudplatform Accountable organiseerden een bevraging bij de zelfstandige medewerkers over hoe ze hun inkomen innen en wat het betaalgedrag is van hun klanten. Dit zijn de cijfers, op basis van 220 respondenten.

  • 7 op de 10 werken voor een tarief tussen 50 en 150 euro per uur.
  • In 4 op de 10 gevallen betalen klanten hun factuur pas na de opgelegde deadline.
  • 28 procent van de freelancers wacht op de betaling van 5.000 euro of meer aan onbetaalde facturen.
  • 8 op 10 freelancers checken de financiële situatie van hun klanten zelden of nooit vooraf.
  • 1 op de 3 freelancers vertrouwt zijn klanten volledig op hun woord.
  • 10 procent durft op voorhand een voorschot te vragen en slechts 3 procent eist het volledige bedrag op voorhand.

Te braaf?

Waarom dit van belang is: Elke geïnde factuur telt, want meer dan de helft van de Belgische freelancers blijkt voor minder dan vijf klanten te tellen.

  • “Om de eindjes aan elkaar vast te knopen is het dan ook noodzakelijk dat al die klanten tijdig hun facturen betalen”, stippen de initiatiefnemers van de enquête aan.
  • “Wanneer betalingen vertraging oplopen, heeft dat vaak een directe impact op de werking van de freelancers. Vaak worstelen ze om essentiële uitgaven zoals huur, nutsvoorzieningen en boodschappen te dekken”, zegt Jenny Bjorklof, community leader van Freelancers In Belgium in een persbericht.

Ingezoomd: De enquêteresultaten suggereren dat freelancers vaak “te braaf” zijn in de samenwerkingen die ze aangaan met hun klanten.

  • Freelancers aarzelen vaak om bindende contracten of voorschotten te vragen, uit schrik dat dit de relatie met de opdrachtgever zou vertroebelen.
  • Bjorklof: “Maar freelancers moeten zichzelf beschermen. Alleen zo kunnen ze verzekeren dat ze de waarde krijgen die ze verdienen voor het harde werk dat ze leveren.” ​

Vijf tips

Opgelijst: Freelancers in Belgium en co geven de freelancers nog vijf tips mee, met als onderliggende boodschap: “Goede afspraken maken goede vrienden.”

  1. Stel duidelijke betalingsvoorwaarden: “Vermeld hierin duidelijk de betalingstermijn, de mogelijke betalingsmethoden en extra kosten in geval van laattijdige betaling of annuleringen.”
  2. Vraag altijd een voorschot: “Een voorschot is een teken van engagement.”
  3. Controleer de financiële gezondheid van je klanten: “Google de naam van je klant eens en bekijk hoe het bedrijf in het nieuws is gekomen.”
  4. Stuur je facturen in een regelmatig ritme: “Hoe langer je wacht met factureren, hoe langer het waarschijnlijk zal duren voordat je betaald wordt.”
  5. Stuur tijdig een herinnering: “Dat kan je al zeker doen één week nadat de betalingstermijn verstreken is.”