Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
Hoofdpagina » Kloof tussen Europese Unie en AI-ontwikkelaars groeit: “Bedrijven gaan losser om met de risico’s”
Kloof tussen Europese Unie en AI-ontwikkelaars groeit: “Bedrijven gaan losser om met de risico’s”
Executive Vice-president van de Europese Commissie Margrethe Vestager en Europees Commissaris voor Interne Markt Thierry Breton – Thierry Monasse/Getty Images
De Europese Unie hoopt Artificiële Intelligentie (AI) met meer regularisatie aan banden te leggen, maar de ontwikkelaars zijn erg karig met informatie. Dennis Wilman van Business Insider Nederland legde aan Business AM uit hoe die kloof is ontstaan.
Luister hier naar het volledige gesprek met Dennis Wilman:
Waarom is dit belangrijk?
De invloed en het belang van AI neemt toe. De Europese Unie hoopt de situatie met meer regularisatie onder controle te krijgen, maar moet beslissingen nemen over systemen waar ontwikkelaars weinig over lossen. Er lijkt een gebrek aan vertrouwen te zijn bij beide partijen.
Wilman legt uit: “We zijn heel snel geconfronteerd met AI. Toen zijn de alarmbellen afgegaan bij bijvoorbeeld de EU. Die is bezig met de AI Act, maar ziet ook wel dat er flink gas bij moet. Alleen merk je aan de voorstellen dat er een gebrek aan kennis is. Dat moet opgelost worden. Daar zit ook de crux: het gebrek aan kennis bij de regulerende instellingen en de onwil om het te delen vanuit de makers. Die zien daar natuurlijk alleen maar problemen in.”
“De regulerende partijen en de makers moeten met elkaar in gesprek om een middenweg te vinden. Ze moeten de kennis delen, waardoor ze een goede regulering kunnen vinden. Maar ook de regulerende partijen moeten communiceren wat hun zorgen zijn, zodat de makers daar actief op kunnen inspelen. Daar ligt het probleem.”
“Microsoft met Bing en Open AI met ChatGPT gaan wat losser om met de risico’s, want voor hen is er veel te winnen. Ze kunnen de markt terugpakken van de grote concurrent, Google”, vertelt Wilman.
“Google is veel terughoudender met het uitbrengen van hun nieuwe technologie. Voor ons loopt Google zelfs een beetje achter, terwijl het intern misschien al vrij ver is. Het kan marktaandeel en advertentie-inkomsten verliezen. Het moet die technologie foutloos kunnen neerzetten.”
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.