Kledingmerk Fred Perry haalt polo uit de rekken na succes bij neonazi’s

Het modemerk Fred Perry stopt de verkoop van zwart-gele polo’s nadat de extreemrechtse beweging Proud Boys de T-shirts gebruikten als herkenningspunt.

Proud Boys is een vereniging die enkel mannen toelaat en erom bekend staat niet vies te zijn van geweld om zijn doel te bereiken. Ze is ontstaan uit de alt-rightbeweging, maar in 2017 distantieerde oprichter Gavin McInnes, die overigens het mediabedrijf Vice mee oprichtte, zich van alt-right. Zijn focus ligt naar eigen zeggen meer op ‘de westerse waarden’, terwijl alt-right zich op ras richt volgens hem.

Maar sinds kort heeft de groep dus de zwart-gele polo’s van Fred Perry geadopteerd en daar zit het merk ontzettend verveeld mee. ‘Het is ongelooflijk frustrerend’, klinkt het in een mededeling op zijn website. ‘Het T-shirt vond al vaker ingang bij groepen die hun eigen interpretatie gaven aan de zwart-geel-zwarte strepen. We zijn trots op zijn erfenis en de betekenis van de laurierkrans (het logo van Fred Perry, red.) over de jaren: inclusiviteit, diversiteit en zelfstandigheid.’

‘Onwettig gebruik’

Het bedrijf benadrukt dat het absoluut niets met Proud Boys te maken heeft en besliste daarom om de verkoop van de polo stop te zetten. Fred Perry onderzoekt nu of het gerechtelijke stappen kan nemen tegen de organisatie voor ‘onwettig gebruik van ons merk’.

Fred Perry wordt al langer geassocieerd met extreemrechts. In 2017 kreeg voorzitter John Flynn daar al vragen over. Hij antwoordde toen: ‘Fred was de zoon van een socialistisch parlementslid. Hij startte de zaak samen met een Joodse zakenman. Het is een schande dat we deze vragen zelfs moeten beantwoorden.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.