Kinepolis na corona: fors minder bezoekers, maar ze trekken wel de portemonnee open

Kinepolis na corona: fors minder bezoekers, maar ze trekken wel de portemonnee open
Kinepolis

Het was een van de grote vragen na de coronacrisis: gaan filmliefhebbers terugkeren naar de bioscoop, of opteren ze voor streaming thuis? Het jongste halfjaarrapport van Kinepolis doet vermoeden dat zowat 1 op de 4 niet is teruggekeerd.

Het cijfer: “Op een vergelijkbare basis – dat wil zeggen, zonder de bioscopen die sindsdien zijn overgenomen en de nieuw geopende vestigingen – zitten we nog steeds slechts op 74,8 procent van het aantal bezoekers dat we in 2019 op groepsniveau ontvingen”, zegt Kinepolis-CEO Eddy Duquenne in de toelichting.

Meer details: Toch is er geen sprake van paniek bij de Belgische bioscoopreus. Overnames en openingen van nieuwe cinemazalen compenseren grotendeels de daling. Maar vooral: de inkomsten per bezoeker zitten in de lift. Kinepolis is er ook van overtuigd dat de afhakers zullen terugkeren, al kan het werk van lange adem zijn om dat cliënteel terug te winnen. “We verwachten dat dit cijfer zich in de komende maanden en jaren positief zal blijven ontwikkelen”, zegt Duquenne.

‘Premium’ filmervaring

Waar het om draait: De grote cinemazaal moet zich differentiëren van de thuisbioscoop door van een bioscoopbezoek een “experience” te maken, is het uitgangspunt van de topman.

  • Heel wat bioscoopbezoekers blijken bereid te zijn extra te betalen voor een ‘premium’ filmervaring. Dat gaat van audio (Dolby geluidssystemen) en video (laserprojectoren) van topkwaliteit tot bewegende of luxueuze zitjes.
  • Dat alles doet bezoekers ook meer snacks en dranken consumeren.
  • De omzet per bezoeker in de vorm van tickets, dranken en snacks steeg zo in de eerste jaarhelft verder tegenover een jaar eerder: de ticketinkomsten per bezoeker stegen met 3 procent en de snack- en drankinkomsten per bezoeker zelfs met 6,5 procent.
  • Kinepolis verdient gemiddeld 4,88 euro ruwe bedrijfswinst (ebitda) per bezoeker.

Ingezoomd: Internationale blockbusters blijven wel cruciaal.

  • De succesvolste films in de eerste jaarhelft waren ‘The Super Mario Bros. Movie’, ‘Avatar 2’, ‘Guardians of the Galaxy Vol. 3’, ‘Spider-Man: Across the Spider-Verse – Part One’ en ‘Fast
    X’. Op Belgisch niveau gooide ‘Zillion’ hoge ogen.
  • Met de kaskrakers ‘Barbie’ en ‘Oppenheimer’ is de tweede jaarhelft alvast goed begonnen. Kinepolis verwacht geen grote gevolgen van de staking in Hollywood.

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.