Kentering bij Apple, dat nu het recht op reparatie ondersteunt: overtuiging of opportunisme?

Kentering bij Apple, dat nu het recht op reparatie ondersteunt: overtuiging of opportunisme?
Getty Images

Apple heeft altijd weerstand getoond tegen het idee dat consumenten zelf reparaties zouden uitvoeren. Sinds zijn prille begin heeft het bedrijf uit Cupertino er alles aan gedaan om degenen die zijn producten proberen te demonteren, tegen te werken. Maar vandaag de dag herziet Apple dat standpunt, weliswaar onder druk.

In het nieuws: Apple drukt in een brief aan de Californische senator Susan Talamantes Eggman zijn steun voor het zogenaamde wetsvoorstel SB 244.

  • Dit wetsvoorstel heeft tot doel fabrikanten te verplichten klanten en onafhankelijke reparatiewerkplaatsen te voorzien van de juiste gereedschappen, handleidingen en onderdelen om beschadigde elektronische en huishoudelijke apparaten te repareren, meldt The Verge.
  • “Apple steunt de Californische wet op het recht op reparatie, zodat alle Californiërs nog ruimere toegang krijgen tot reparaties, terwijl hun zekerheid, veiligheid en privacy beschermd blijven”, bevestigt het bedrijf tegenover Amerikaanse media. “We ontwerpen onze producten om lang mee te gaan en als ze gerepareerd moeten worden, hebben Apple-klanten een groeiend scala aan veilige en hoogwaardige reparatieopties.”
  • Een opmerkelijke ommekeer van een eerder standpunt.

Het imago primeert

Deze positie van Apple is inderdaad opmerkelijk, aangezien het bedrijf lange tijd fel gekant was tegen elke vorm van recht op reparatie, zelfs tot het punt waarop het politici onder druk zette die probeerden het onderwerp aan te pakken.

  • Niettemin heeft het bedrijf uit Cupertino onlangs een eigen reparatieprogramma opgezet, waarbij klanten de mogelijkheid krijgen om officiële reserveonderdelen te kopen en specifieke gereedschappen te huren voor zulke reparaties.
  • Betekent dit dat het bedrijf er uiteindelijk voorstander van was? Nee. Overduidelijk en simpelweg nee. Wie de geschiedenis van het bedrijf kent en zijn verschillende standpunten over de zaak, kan dat onmogelijk denken.
  • Wat wel gezegd kan worden is dat, geconfronteerd met een steeds grotere druk en mentaliteitsveranderingen, o.a. beïnvloed door ecologie en de behoefte om minder afval te produceren, de Amerikaanse gigant uiteindelijk besloot toe te geven.
  • Is Apple in de loop der jaren deels open gaan staan voor dit idee, dan was de belangrijkste drijfveer voor deze ommezwaai zonder meer de bescherming van zijn merkimago.
  • Naast de kwaliteiten van zijn producten berust de populariteit van Apple grotendeels op zijn imago. Het is dus niet verrassend dat het bedrijf nu zijn steun aan deze zaak betuigt. Dit kan alleen maar positief zijn voor zijn imago.
  • Des te meer omdat, zelfs als het een eigen reparatieprogramma aanbiedt, dit bijzonder complex blijft en uiteindelijk financieel niet bijzonder interessant is.
    • Het wordt trouwens bekritiseerd door verschillende consumentenverenigingen.

“Apple is lange tijd een van de belangrijkste tegenstanders geweest van het recht op reparatie […]. Vergis je niet: de ommezwaai van Apple op het gebied van het recht op reparatie is het directe resultaat van deze campagne en de toewijding van onze groep voorstanders, knutselaars en reparateurs”

Nathan Proctor, senior director van de Right to Repair-campagne van PIRG.

Interessant: in de brief die Apple aan de Californische senator richt, wordt een reeks opmerkelijke zaken geïnsinueerd.

  • Want hoewel de Amerikaanse gigant de voordelen prijst die dit recht op reparatie de consumenten zal bieden, benadrukt het ook dat het wetsvoorstel bescherming moet bieden aan innovators.
  • Apple wil ook dat de wet reparateurs verplicht om het gebruik van niet-authentieke of gebruikte onderdelen te melden.
    • Laten we niet vergeten dat het bedrijf uit Cupertino met een update ervoor heeft gezorgd dat iPhones met niet-officiële onderdelen waarschuwingen weergeven.
  • Het bedrijf vraagt om “de garantie dat het wetsvoorstel de veiligheid van consumenten en gegevens niet in gevaar zal brengen”. Fabrikanten van iPhones zouden dan worden verplicht beveiligingsfuncties van apparaten uit te schakelen Opdat zich in reparatiewerkplaatsen geen problemen zouden voordoen.
    • Dit is gemakkelijk te begrijpen, aangezien Apple een deel van zijn reputatie heeft opgebouwd op basis van de hoge mate van beveiliging op zijn apparaten.
    • En zo’n bescherming zou in het voordeel zijn van de consumenten.

Ingezoomd: het wetsvoorstel SB 244 is in mei met 38 stemmen tegen 0 aangenomen door de Californische Senaat. Het moet nu worden voorgelegd aan het lagerhuis van Californië. Als het wordt goedgekeurd, zal dit het aantal staten dat wetten betreffende het recht op reparatie heeft aangenomen, uitbreiden. Wat kan leiden tot een federale wetgeving op dit gebied. (as/nd)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.