Handelaars moeten vanaf 1 juli minstens één elektronische betaaloptie aanbieden. Kans lijkt eerder klein dat dat overal het geval zal zijn. De betaalspecialist CCV merkt in een open brief aan Vincent Van Peteghem (cd&v), de minister van Financiën, op dat er nog heel wat onduidelijkheden zijn over die nieuwe verplichting.
Wie vanaf 1 juli naar de winkel gaat, moet sowieso de optie krijgen om elektronisch te betalen. Vraag is of alle handelaars bij de start van de zomervakantie die mogelijkheid zullen aanbieden. Uit een recent onderzoek van CCV bleek immers dat het bij 21 procent van de handelaars nog niet mogelijk is om elektronisch te betalen. Binnen die groep wil 22 procent zelfs na 1 juli zo’n betaaloptie niet aanbieden. Dat zijn de zogenaamde persistent rejectors.
Wat is elektronisch betalen juist?
CCV merkt in een open brief aan Van Peteghem op dat er nog heel wat onduidelijkheden zijn over de nieuwe verplichting. Om te beginnen stelt de betaalspecialist zich vragen bij de definitie van “elektronisch betalen”. “Op basis van een analyse van de wetgevende teksten, blijkt dat ‘overschrijvingen’ ook onder die beschrijving vallen. De vraag stelt zich natuurlijk of door deze aanvulling het concept van de wet niet wordt uitgehold”, klinkt het.
De leverancier van betaaldiensten voegt eraan toe dat handelaars op die manier nog altijd kunnen claimen dat ze een elektronische betaaloptie aanbieden zonder de nodige infrastructuur te bezitten. “Het lijkt ons dan ook geen sinecure om op een wezenlijke manier de naleving van deze wetgeving te controleren”, staat er in de brief. “Ook wanneer consumenten een overschrijving doen in de winkel op hun smartphone, heeft de handelaar niet dezelfde zekerheid van ontvangst die hij met elektronische betalingen met een betaalschema en een betaalterminal wel heeft.”
CCV roept ook op om meer duidelijkheid te verschaffen over de controles en eventuele boetes. “Omwille van de rechtszekerheid, lijkt het voor handelaren toch nuttig te weten vanaf wanneer ze worden geacht in voege te zijn met de nieuwe wetgeving”, aldus de betaalspecialist.
Oprichting Belgische betaalvereniging
Voorts herhaalt CCV in de open brief ook zijn ambitie om mee aan de kar te trekken rond de oprichting van een Belgische betaalvereniging naar Nederlands model. Zo’n organisatie zou volgens de leverancier van betaaldiensten het logische aanspreekpunt voor de overheid zijn. “Bovendien kan het innovatie stimuleren en de handelaren en consumenten informeren. Daarnaast zou zo’n betaalvereniging onduidelijkheden in de wetgeving kunnen verhelpen”, gaat de betaalspecialist verder.
Tot slot houdt CCV een pleidooi voor een verlenging van de fiscale aftrek voor betaalterminals. De aankoop van zo’n terminal is vandaag nog voor 125 procent fiscaal aftrekbaar. “We merken dat dit een wezenlijke stimulans is voor handelaren om te kiezen voor de veiligheid en het comfort van deze betaalmethode. Het zou in het licht van de verplichting logisch zijn dat deze maatregel verlengd wordt, zodat we hiermee de persistent rejectors makkelijker over de streep kunnen trekken”, luidt het pleidooi.
(am)