Juwelen, wijn, postzegels… oldtimer overklast ze allemaal

Op de verzamelmarkt hebben klassieke wagens de voorbije eeuw aan de belegger het grootste rendement opgeleverd. Oude boeken daarentegen bleken de minst lucratieve investering. Dat blijkt uit een rapport van de London Business School en Credit Suisse. Berekend werd dat een klassieke wagen sinds het begin van de twintigste eeuw in reële waarde – rekening houdend met de inflatie – 242 keer zijn aankoopprijs heeft opgeleverd.

Een Premier Cru Bordeaux zou een 65-voudig rendement hebben opgeleverd. Verder volgen juwelen en postzegels, die in waarde respectievelijke dertig en twintig keer zijn gestegen. Antieke violen werden zestien keer meer waard. Bij kunst bedroeg het rendement negen keer de belegging.

Diamanten

Helemaal onderaan staan zeldzame boeken, die amper zeven keer de investering opleverden. In het rapport wordt opgemerkt dat verzamelobjecten in het algemeen een betere investering blijken dan obligaties of cash, maar aandelen leveren de meeste winsten op. Aandelen die in het begin van de twintigste eeuw werden gekocht, zouden inmiddels 387 meer waard zijn geworden.

Aandelen zouden een jaarlijkse return van gemiddeld 5,2 procent per jaar hebben opgeleverd, tegenover 2 procent bij overheidsobligaties. De slechtste belegging bleken diamanten, waar een gemiddeld verlies van 0,5 procent per jaar moest worden gemeld. Goud leverde 0,7 procent per jaar op.

Extrapolatie

De onderzoekers merken wel op dat de resultaten met de nodige voorzichtigheid moeten worden benaderd. In veel gevallen was het immers moeilijk om helemaal tot het begin van de vorige eeuw terug te gaan en moesten benaderende extrapolaties worden gemaakt.

Onder wordt opgemerkt dat de gegevens over klassieke wagens slechts tot het begin van de jaren tachtig van de voorbije eeuw teruggaan. Voor de eerste acht decennia in de studie moest dan ook een benaderende berekening worden gemaakt.

Het zou volgens de auteurs dan ook niet verstandig zijn om op basis van deze gegevens extrapolaties naar de toekomst te maken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.