Elektronische sigarettenmaker Juul Labs heeft op Amerikaanse tienerwebsites bewust advertenties voor zijn producten geplaatst. Dat stelt Maura Healey, openbaar aanklager van de Amerikaanse staat Massachusetts, in een vordering tegen de praktijken van de onderneming.
Healey gaat met haar klacht in tegen de beweringen van Juul Labs. De onderneming heeft in het verleden herhaaldelijk beklemtoond dat de campagnes nooit bewust tieners viseerden.
Educatieve websites
‘Het bedrijf kocht bij de lancering van zijn elektronische sigaret vijf jaar geleden reclameruimte op websites die bij kinderen en tieners bijzonder populair zijn,’ beklemtoont Healey.
De advertenties verschenen onder meer op websites zoals Nickelodeon, Cartoon Network en Seventeen. Dat was volgens Healey ook het geval met een aantal educatieve websites zoals Coolmath-games.com and Socialstudiesforkids.com.
‘Juul Labs had de mogelijkheid om een aantal websites op een zwarte lijst te plaatsen,’ zegt de openbaar aanklager. ‘Op die manier had het bedrijf kunnen vermijden dat zijn reclames verschenen op locaties waar zich ook een kwetsbaar publiek bevond. De onderneming heeft er echter voor gekozen om die kans niet te grijpen.’
Toekomst
Juul heeft altijd volgehouden dat de marketingcampagne nooit op tieners was gericht, maar daarentegen twintigers en dertigers als doelgroep had. Nadien zei het bedrijf wel de stijl van de reclamecampagne te betreuren.
De fabrikant staat overigens voor een cruciale periode. In mei dit jaar zal de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) beslissen of het bedrijf en zijn sectorgenoten in de Verenigde Staten verder mogen gaan met de verkoop van hun producten.