Just Eat Takeaway ziet winst stijgen en kondigt inkoop van eigen aandelen aan

Just Eat Takeaway (bij ons beter gekend als Takeaway.com), Europa’s grootste voedselbezorgbedrijf qua omzet, heeft een stijging van meer dan 40 procent gemeld in de kernwinst over de eerste helft van het jaar. De stijging werd aangevoerd door de belangrijkste Europese markten van het bedrijf, met een stijging van de bruto transactiewaarde (GTV) van 5 procent in Noord-Europa en 6 procent in Groot-Brittannië en Ierland.

Het bedrijf boekte een aangepaste halfjaarwinst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) van 203 miljoen euro, waarmee de consensusverwachting van 196 miljoen euro werd overtroffen. Aandelen stegen meer dan 10 procent in de vroege handel voordat ze de winst licht terugbrachten.

Winstgroei gedreven door Europese markten

In Noord-Europa steeg de GTV met 5 procent, terwijl Groot-Brittannië en Ierland een groei van 6 procent lieten zien. De aangepaste EBITDA van het bedrijf daalde echter met 3 procent in Noord-Europa, omdat het investeerde in uitbreiding naar nieuwe steden, uitbreiding van bezorgzones en langere openingstijden.

Daarentegen steeg de aangepaste EBITDA van Groot-Brittannië en Ierland met 64 procent, na een verschuiving naar een in-house bezorgplatform. Noord-Amerika zag een stijging van 57 procent in aangepaste EBITDA ondanks een tariefplafond in New York City voor hoeveel het bedrijf restaurants in rekening mag brengen voor het bezorgen van maaltijden.

CEO schetst focus op kostenverlaging en technologie

CEO Jitse Groen zei dat de algehele verbetering in GTV te danken was aan de groei van het partnerbestand, uitbreiding van de bezorgdekking en aanzienlijke technologische vooruitgang. Hij benadrukte ook de focus van het bedrijf op kostenverlaging en het gebruik van AI om de werkdruk in het callcenter te verlagen.

Het bedrijf heeft een aandeleninkoopprogramma van maximaal 150 miljoen euro aangekondigd, onder verwijzing naar de sterke liquiditeitspositie. Just Eat Takeaway handhaafde zijn prognose voor de jaarlijkse kernwinst die eind februari werd aangekondigd.

Het bedrijf herhaalde zijn plannen om zijn Grubhub-eenheid in de Verenigde Staten, die het in 2020 kocht en sinds 2022 wil verkopen, geheel of gedeeltelijk te verkopen. Met een sterke prestatie in Europa in de hoofdrol lijkt Just Eat Takeaway goed gepositioneerd voor aanhoudende groei in de komende maanden.

Key takeaways

• Just Eat Takeaway rapporteerde een stijging van 40 procent in de kernwinst.
• GTV steeg met 5 procent in Noord-Europa en 6 procent in Groot-Brittannië en Ierland
• Aangepaste EBITDA steeg naar 203 miljoen euro, waarmee de verwachtingen werden overtroffen.
• Bedrijf kondigt aandeleninkoopprogramma aan tot 150 miljoen euro

Wil je toegang tot alle artikelen, abonneer je dan hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.