Jumbo-winkels in België verkopen stuk meer dan verwacht

De omzet van de Nederlandse supermarktketen Jumbo stijgt in 2019 met 1 miljard euro tot ruim 8,6 miljard euro. De introductie van winkels in België is daar niet vreemd aan: die verkochten de helft meer dan verwacht.

De omzetgroei van 1 miljard euro komt overeen met een stijging van 14 procent. ‘We sluiten opnieuw een mooi jaar af met sterke cijfers’, zegt CEO Frits van Eerd. ‘Als we deze groei ook in 2020 kunnen vasthouden, dan moeten we in staat zijn om onze omzetdoelstelling van 10 miljard in 2021 te behalen.’

‘Succesvolle intrede’

Naast de 672 bestaande winkels in Nederland opende Jumbo afgelopen jaar ook haar eerste supermarkten in België. Vanaf november kwamen er vestigingen in Pelt, Rijkevorsel en Lanaken. In 2020 denkt de supermarktketen nog eens 12 tot 15 winkels te kunnen openen.

Jumbo noemt de Belgische intrede ‘bijzonder succesvol’ in een persbericht. ‘We kregen veel positieve klantreacties en omzetten die ver boven verwachting liggen’, stelt de op één na grootste supermarktketen van Nederland. De Belgische omzet lag 50 procent hoger dan verwacht.

Samenwerking met Hema

Ten slotte springt ook de samenwerking met HEMA in het oog. Jumbo neemt de komende tijd 17 winkels over in grote Nederlandse en Belgische steden. ‘Door deze samenwerking krijgt Jumbo ruimer toegang tot gewilde stadslocaties voor het openen van supermarkten’, klinkt het.

Op termijn zullen ook alle Jumbo-supermarkten in Nederland en België artikelen van HEMA verkopen. De samenwerking is een win-winsituatie voor beide partners, en een strategie om concurrent Albert Heijn het vuur aan de schenen te leggen.

Meer