JP Morgan: ‘Niet bitcoin, maar de fintechs zullen voor een financiële transformatie zorgen’

Naarmate de waarde van bitcoin stijgt, zijn meer en meer beleggers ervan overtuigd dat de cryptomunt ons financiële leven drastisch zal veranderen. Toch lijkt niet iedereen die overtuiging te delen.

Wie vandaag een bitcoin wil kopen, moet daar een slordige 53.000 dollar voor betalen. Bitcoin zit momenteel op een recordkoers dankzij onder meer de toenemende interesse van institutionele beleggers en grote bedrijven. Zo heeft Elon Musk, de CEO van Tesla, onlangs via het bedrijf voor 1,5 miljard dollar aan bitcoins gekocht. Volgens de flamboyante zakenman is de bitcoin in tijden van lage en negatieve rentes het alternatief voor fiatgeld.

Impact bitcoin

Terwijl de toenemende interesse van grote beleggers in bitcoin de munt naar ongeziene hoogtes stuwt, vragen sommigen zich af hoe groot de impact van de cryptomunt zal zijn op ons financiële leven. Volgens de zakenbank JP Morgan is de munt op dit moment veel te volatiel om gebruikt te kunnen worden als transactiemiddel.

Eerder liet JP Morgan al weten dat het verwacht dat bitcoin op de lange termijn kan stijgen tot 146.000 dollar. De bank baseert zich daarbij op de waarde van goud, een edelmetaal waar bitcoin regelmatig mee vergeleken wordt. ‘De waarde van goud in handen van de particuliere sector, uitsluitend voor beleggingsdoeleinden, bedraagt zo’n 2,7 biljoen dollar. Om met bitcoin die marktwaarde te bereiken, moet de digitale munt 146.000 dollar waard zijn’, luidt de redenering.

Maar zelfs wanneer bitcoin zoveel waard is, blijft de volatiliteit de munt parten spelen. ‘Het zal jaren duren vooraleer de volatiliteit van de munt in lijn ligt met die van het edelmetaal’, aldus JP Morgan.

Belangrijke rol voor fintechs

De bank is er momenteel dan ook niet van overtuigd dat bitcoin een financiële revolutie op gang zal trekken. Die rol is volgens JP Morgen weggelegd voor de fintechs, technologische spelers die zich toespitsen op de financiële sector.

‘De concurrentie tussen banken en fintechs wordt heviger, waarbij de Big Tech over de krachtigste digitale platformen beschikt vanwege hun toegang tot klantgegevens’, aldus de bank. ‘Door die concurrentiestrijd worden de banken gedwongen om in te zetten op een digitale dienstverlening. De strijd tussen de fintechspelers en de banken speelt zich ook af op het regelgevingsfront.’

Grote techbedrijven als Apple en Google hebben de laatste tijd meer belangstelling getoond voor financiële diensten. Apple heeft zijn eigen kredietkaart gelanceerd in samenwerking met Goldman Sachs, terwijl Google de handen in elkaar heeft geslagen met Citigroup om een betaalrekening aan te bieden.

Banken vinden zichzelf opnieuw uit

In ons land doen banken er alles aan om hun klanten op hun digitale wenken te bedienen. Zo heeft de grootbank KBC bijvoorbeeld al verschillende niet-financiële dienstverleningen toegevoegd aan de bankenapp, zoals de Goal Alert die voetballiefhebbers op de hoogte houdt van wedstrijdresultaten.

Volgens JP Morgan kunnen de traditionele spelers wel eens als winnaars uit die concurrentiestrijd komen. ‘De banken hebben een streepje voor op vlak van onder meer risicobeheer en regelgeving’, klinkt het.

Digitaal bankieren zit sinds de start van de coronacrisis hoe dan ook in de lift. Mensen spenderen meer tijd thuis en doen dus vaker een beroep op hun smartphone of pc om hun bankzaken te regelen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.