De Gentse Arteveldehogeschool voerde een onderzoek uit bij meer dan 1.300 Vlaamse jongeren tussen 18 en 30 jaar over hun stemgedrag en de media. Daaruit blijkt dat jongeren zich enorm laten leiden door sociale media en influencers.
Key takeaways
- Jongeren halen hun informatie over politiek vooral van sociale media en laten zich ook beïnvloeden door een aantal bekende influencers.
- Ze zien ook politici als influencers, onder andere Conner Rousseau, Jos D’Haese en Tom Van Grieken worden genoemd.
- Als gevolg daarvan kunnen die politici vaker in de feed van jongeren terechtkomen omdat ook hun filmpjes vaker gedeeld worden.
In het nieuws: Sociale media en (satirische) filmpjes hebben een grote invloed op het stemgedrag van jongeren.
- Maar liefst 91 procent van de ondervraagde jongeren zegt in contact gekomen te zijn met politiek via sociale media in de aanloop van de verkiezingen op 9 juni. In 55 procent van de gevallen gaat het om Instagram, TikTok is goed voor een aandeel van 39 procent. Andere platformen zoals Facebook of X zijn nauwelijks van belang.
- Televisie en streaming blijkt ook nog altijd belangrijk te zijn voor de jongeren om in contact te treden met de politiek. 71 procent zegt hier zijn informatie vandaan te halen. Dan gaat het met name om de televisiejournaals van VTM (42 %) en VRT (40 %).
- In de enquête geeft 57 procent van de jongeren aan dat posts van zogenaamde ‘politieke influencers’ een invloed hebben gehad op hun politieke mening. 55 procent gaat zelfs een stap verder en zegt dat de influencers ook hun stemgedrag hebben beïnvloed.
- . In de meeste gevallen gaat het om influencers die grappige filmpjes maken met een politieke inhoud, zoals Elisabeth Lucie Baeten met haar personage Katrien van Politiek PR. Maar Acid, Jonatan Medart, Kamal Kharmach of Flo Windey beïnvloeden jongeren ook. Zelfs Gert Verhulst wordt door jongeren gezien als een ‘politieke influencer’.
Influencerstatus
Gevolgd: Zijn politici nu zelf ‘politieke influencer’ geworden?
- Opvallend is dat jongeren ook enkele politici als influencer bestempelen. Conner Rousseau (Vooruit), Jos D’Haese (PVDA), Tom Van Grieken (Vlaams Belang) en Bart De Wever (N-VA) horen volgens de ondervraagden ook thuis in die categorie. Niet toevallig zijn het politici die zeer actief zijn op Instagram (zoals Rousseau) of TikTok (zoals D’Haese of Van Grieken).
- Onderzoeker Edward De Vooght van de Arteveldehogeschool heeft daar een verklaring voor, legt hij uit aan VRT NWS. “Het zou erop kunnen wijzen dat die politici bij jongeren een soort influencerstatus hebben verkregen. Wat ervoor zorgt dat ze makkelijker in de feed van deze jongeren terechtkomen en ook een grotere impact zouden kunnen hebben”.