Jonathan Holslag (VUB) over komst van Alibaba naar Luik: “Volgens douaniers zijn Chinese handelaars vindingrijker dan drugssmokkelaars”

Jonathan Holslag, professor aan de VUB, merkt in een studie over de vestiging van e-commercegigant Alibaba in Luik, genaamd Worse Than Cocaine, op dat volgens douaniers de Chinezen “vindingrijker zijn dan de drugsmaffia.”

Waarom is dit belangrijk?

Alibaba heeft sinds 2019 een vestiging in Luik. Er werd toen de belofte gemaakt dat die vestiging zou zorgen voor 900 directe banen en tot 3.000 indirecte banen. De voormalige premier Sophie Wilmès zei dat Belgische bedrijven dankzij de komst van het Chinese e-commercebedrijf gemakkelijker naar China zouden kunnen exporteren. Maar volgens Holslag is de realiteit helemaal anders.

In het nieuws: Uit de studie van Holslag blijkt dat de komst van Alibaba naar Luik vooral gunstig is voor China.

  • “China is de grote winnaar”, klinkt het. “De Chinese export via de luchthaven van Luik is geëxplodeerd. Uit douanegegevens blijkt dat de Alibaba-trafiek in Luik is gestegen van 384.973 pakketten in 2017 naar 649.969.780 in 2021.” Deze cijfers houden rekening met de uitvoer en de invoer, maar de Belgische export vormt een zeer beperkt onderdeel, toont de studie aan.
  • De Chinese bedrijven die hun producten uitvoeren, maken het de douanebeambten overigens niet gemakkelijk. “Op het product-etiket staat aanstekers, maar er zitten mobiele telefoons in,” zegt een douanebeambte. “Sommigen opereren beter dan de drugsmaffia. Ze saboteren onze controles en pakken de dingen zo in, dat je alles moet uitpluizen. Het duurt uren en soms weken om een container te controleren.”
  • Een andere ambtenaar voegde daaraan toe: “Het is een vorm van maffia en ze gaan veel gesofisticeerder te werk dan de cocaïnemaffia. Ze zijn flexibel en inventief.”

België en dan Europa?

De kwestie: Volgens Holslag moeten we studie ook bekijken in een bredere Europese context.

  • De studie stelt: “Eind 2022, zo’n zeven jaar na de eerste besprekingen van Alibaba met de Belgische overheid, had het Chinese e-commercebedrijf ongeveer 250 (in plaats van de beloofde 900, red.) werknemers in dienst op de luchthaven van Luik. Het exploiteert een magazijn van 30.000 vierkante meter en wil nog eens voor 90.000 vierkante mete aan extra magazijnen bijbouwen. De dagelijkse vluchten zouden dan stijgen van vier naar vijftien. Ondanks de omvang van dit project heeft Alibaba haar oorspronkelijke beloften niet waargemaakt.”
  • Maar dat is niet alles: “Belangrijker is dat we geen bewijs hebben gevonden dat het e-commerce platform Belgische kleine en middelgrote ondernemingen heeft geholpen om meer te exporteren naar de Chinese markt, zoals Alibaba en de Belgische beleidsmakers hadden aangekondigd”, voegt professor Holslag eraan toe.
  • Voor hem toont dit “aan dat een gebrek aan evenwichtige controle van Chinese investeerders kan leiden tot onrealistische verwachtingen en slecht beleid. (…) Projecten als Alibaba in Luik ondermijnen de Europese inspanningen om de handel met China evenwichtiger te maken.”

(ns/evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.