James Bond drinkt steeds meer, met dank aan de sponsors

De bekendste geheim agent ter wereld hield altijd al van een glaasje, maar in de laatste Bond-films maakt hij het wel erg… bont. Het Britse tijdschrift The Grocer berekende dat Bond-acteur Daniel Craig dubbel zoveel alcohol drinkt dan zijn illustere voorganger Sean Connery. Het zijn de sponsors die Bond ertoe verplichten zo diep in het glas te kijken. Voor de nieuwe film ‘Spectre’ werden contracten gesloten met vodkamerk Belvedere en met bierproducent Heineken.

“Het is jammer, maar zonder deze merken zouden we deze films niet kunnen maken,” verklaarde Daniel Craig onlangs tegenover The Huffington Post. In ‘Spectre’, die in november in de Belgische bioscoopzalen komt, zullen in verschillende scènes de flessen van het Poolse vodkamerk Belvedere te zien zijn. Hoeveel Belvedere daarvoor betaalt heeft, is niet bekend.

Bierdrinkende Bond

Wel bekend is het bedrag dat Heineken betaald heeft om ervoor te zorgen dat Craig, net zoals in de laatste Bond-film ‘Skyfall’, te zien is met een glas Heineken in de hand. Drie jaar geleden betaalde de bierbrouwer daarvoor 35 miljoen euro, maar voor de nieuwe film diende een budget van 45 miljoen euro te worden voorzien.

Op zich geen gigantische bedragen in vergelijking met het totale budget van de film, maar Heineken maakt ook nog eens reclame voor de film. Voor de lancering van Skyfall voerde Heineken een publiciteitscampagne van 60 miljoen euro. Dat is de grootste pr-campagne die de brouwer dit jaar heeft opgezet.

In ruil voor dat sponsorgeld kreeg Heineken dit jaar zelfs het recht om een reclamespot te maken met Daniel Craig in de hoofdrol. De spot, ‘The Chase’ gedoopt, lijkt in alle opzichten op een trailer voor de film.

Het verwondert dus niet dat James Bond in zijn films steeds meer lijkt te drinken. Het magazine The Grocer rekende uit dat Daniel Craig per film exact 160 gram pure alcohol consumeert, wat overeenkomt met ongeveer 20 glazen wijn.

Daarmee zet de acteur blijkbaar ook zijn publiek aan om meer te drinken. Negen jaar geleden zorgde het Bond-effect ervoor dat de consumptie van gin in Groot-Brittannië na een jarenlange daling weer opnieuw begon te stijgen. In de film ‘Casino Royale’ had Craig zijn traditionele vodka Martini namelijk ingeruild voor een cocktail met gin, vodka en vermouth.