Key takeaways
- De Italiaanse minister van Industrie Adolfo Urso stelt voor om het EU-verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 te heroverwegen.
- Urso vindt dat er in 2024 een tussentijdse evaluatie moet plaatsvinden om de voortgang naar de deadline van 2026 te beoordelen.
- De Italiaanse regering pleit voor meer flexibiliteit bij het implementeren van de decarbonisatiedoelstellingen.
De Europese Unie moet haar verordening die de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 verbiedt, heroverwegen, aldus de Italiaanse minister van Industrie Adolfo Urso. Urso is van mening dat een tussentijdse evaluatie van de voortgang naar de deadline van 2026 begin volgend jaar moet plaatsvinden in plaats van te wachten tot 2026. Hij benadrukte de behoefte aan duidelijkheid voor bedrijven en werknemers.
EU-wet verplicht koolstofvrije uitstoot
De EU-wet schrijft voor dat nieuwe auto’s die na 2035 worden verkocht geen koolstof mogen uitstoten, waardoor de verkoop van nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen in de regio wordt stopgezet. De Italiaanse regering, geleid door de rechtse Giorgia Meloni, pleit voor meer flexibiliteit bij de implementatie van de decarbonisatiedoelstellingen en steunt een geleidelijke verschuiving weg van verbrandingsmotortechnologie.
Italiaanse regering verzet zich tegen verbod 2035
De Italiaanse minister van energie, Gilberto Pichetto Fratin, was fel gekant tegen het verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in 2035, noemde het absurd en pleitte voor een herziening.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!