Key takeaways
- De regering van Italië wil een brug bouwen van 13,5 miljard euro die het vasteland van Italië met Sicilië verbindt.
- Er wordt voorgesteld om de brug op te nemen in het financieringsplan van de EU voor militaire mobiliteit, om de verplaatsing van NAVO-troepen van Noord-Europa naar het Middellandse Zeegebied te vergemakkelijken.
- Voorstanders zien de brug als een symbool van veiligheid dat verder gaat dan de traditionele bewapening. Oppositiepartijen bekritiseren het voorstel als een slecht gebruik van de fondsen.
Italië staat voor de grote uitdaging om te voldoen aan de nieuwe NAVO-uitgavendoelstelling van 5 procent van het bbp voor defensie in 2035. Italië besteedt momenteel slechts 1,49 procent van zijn bbp aan defensie, waardoor het ambitieuze doel onhaalbaar is.
Onconventionele oplossingen
De Italiaanse regering, onder leiding van premier Giorgia Meloni, onderzoekt onconventionele oplossingen om deze kloof te dichten. Zo wil die een lang geplande brug van 13,5 miljard euro om het Italiaanse vasteland met Sicilië te verbinden als militaire uitgave classificeren. Zo schrijft Politico. Dit ambitieuze infrastructuurproject, dat de langste hangbrug ter wereld over de Straat van Messina moet worden, is al tientallen jaren een droom, die werd verdedigd door mensen als Benito Mussolini en Silvio Berlusconi.
Vicepremiers Antonio Tajani (minister van Buitenlandse Zaken) en Matteo Salvini (minister van Infrastructuur) benadrukken de strategische waarde van de brug voor de NAVO, met het argument dat de brug de verplaatsing van troepen en middelen zou vergemakkelijken. Ze wezen op de potentiële rol van de brug in het versterken van de nationale en internationale veiligheid.
Integratie in het EU-financieringsplan
Bovendien is Italië van plan om te profiteren van het potentieel van de brug voor militaire mobiliteit door deze op te nemen in het EU-financieringsplan voor het verkeer van militair personeel en middelen. De brug wordt gezien als een essentiële schakel die de overdracht van NAVO-troepen van Noord-Europa naar het Middellandse Zeegebied vergemakkelijkt.
Het is echter onduidelijk of de NAVO-lidstaten, en in het bijzonder de VS onder president Donald Trump, deze logica zullen accepteren. De Straat van Messina ligt momenteel buiten de militaire mobiliteitscorridor van de NAVO die door Italië is aangewezen.
Voor- en tegenstanders
Voorstanders zoals Tajani en Salvini verdedigen de brug als een symbool van veiligheid dat verder gaat dan traditioneel wapentuig. Zij stellen dat infrastructuur voor civiel gebruik ook kan bijdragen aan de nationale defensie. Oppositiepartijen bekritiseren het voorstel als een verkeerd gebruik van fondsen en zetten vraagtekens bij de strategische waarde ervan. Zij pleiten ervoor om prioriteit te geven aan investeringen in lokale infrastructuur en het aanpakken van dringende sociale problemen in Sicilië en Calabrië.
Ondanks de tegenstand blijft de coalitieregering vastbesloten om het project door te zetten. Minister Salvini van Infrastructuur verwacht de definitieve goedkeuring in juli.