Key Takeaways
- De verkoop van nieuwe auto’s in Italië is in juli met 5,11 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder.
- Stellantis, de grootste autofabrikant van Italië, zag een grotere daling van ongeveer 13 procent, maar zijn marktaandeel steeg licht.
- De verkoop van hybride en elektrische voertuigen steeg in Italië in de eerste helft van 2025, terwijl het aantal registraties van benzineauto’s daalde.
Deze daling weerspiegelt de aanhoudende zwakte van de Italiaanse automarkt, die de op twee na grootste economie van de Europese Unie is.
Het totale aantal verkochte voertuigen in juli was 118.493. Marktleider Stellantis, een Frans-Italiaanse autofabrikant die bekend staat om merken als Fiat, Jeep en Peugeot, registreerde een nog sterkere daling van de verkoop, met ongeveer 13 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt Reuters. Desondanks steeg het marktaandeel van Stellantis licht, van 24,55 procent in juni naar 25,8 procent.
Stijging hybride en elektrische auto’s
Fiat behield zijn positie als populairste automerk in Italië, gevolgd door Toyota-Lexus en Volkswagen. Met name de Chinese autofabrikant BYD zag de verkoopcijfers aanzienlijk stijgen, van 205 naar 1.967 eenheden, en haalde daarmee het historische Italiaanse merk Alfa Romeo in, dat vorige maand 1.953 auto’s verkocht.
Hoewel de verkoop in juli daalde lieten cijfers van de Europese Federatie van Autofabrikanten (ACEA) een stijging zien in de registraties van hybride en elektrische auto’s in de hele EU, tot 1.942.762 eenheden. Italië zag een opmerkelijke groei in dit segment, met een stijging van 10 procent.
Het aantal inschrijvingen van plug-in hybride elektrische auto’s bereikte 469.410 eenheden in de eerste helft van 2025, dankzij een aanzienlijke volumestijging van 56,3 procent in Italië. Het aantal inschrijvingen van benzineauto’s daalde daarentegen met 21,2 procent in de EU tot eind juni 2025, waarbij Italië een daling van 17,2 procent liet optekenen.

