Italiaans antitrustagentschap onderzoekt Google op oneerlijke handelspraktijken

Het Italiaanse antitrustagentschap heeft een onderzoek ingesteld naar online zoekgigant Google en zijn moederbedrijf Alphabet. Het onderzoek richt zich op vermeende oneerlijke handelspraktijken die het bedrijf mogelijk gebruikt om zijn diensten te koppelen.

Volgens de waakhond, die ook Armani en Dior in het vizier heeft, kan het verzoek dat Google naar zijn gebruikers stuurt om toestemming te geven voor het linken naar zijn diensten “misleidende en agressieve handelspraktijken vormen.” Dit betekent dat de informatie die Google over deze links verstrekt onvolledig of misleidend kan zijn. Hierdoor hebben gebruikers mogelijk een oneerlijk voordeel bij de beslissing om al dan niet met deze links in zee te gaan.

Google zwijgt over onderzoek

Op dit moment heeft Google nog geen publiekelijk commentaar gegeven op het onderzoek. De implicaties zijn echter aanzienlijk en de uitkomst kan verstrekkende gevolgen hebben voor zowel consumenten als bedrijven.

Het onderzoek van het antitrustagentschap richt zich op de vraag of de praktijken van Google inderdaad oneerlijk zijn en mogelijk de concurrentie op de markt schaden. Als Google schuldig wordt bevonden, kan het gedwongen worden om zijn bedrijfspraktijken aan te passen of boetes op te leggen.

Het onderzoek herinnert ons aan de voortdurende behoefte aan transparantie en verantwoordingsplicht binnen de technische industrie. Naarmate meer mensen vertrouwen op online diensten, wordt het steeds duidelijker hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat deze bedrijven eerlijk en verantwoordelijk handelen.

Belangrijkste punten:

  • Italië’s antitrustbureau onderzoekt Google op vermeende oneerlijke handelspraktijken.
  • Het onderzoek concentreert zich op Google’s verzoek om toestemming om naar zijn diensten te linken.
  • Het onderzoek kan belangrijke gevolgen hebben voor de techindustrie en online gebruikers
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.