Vanaf begin april volgend jaar zullen op luchthavens in Israël geen viermotorige toestellen meer mogen landen. De maatregel moet de geluidsoverlast en de luchtvervuiling die door vliegtuigen worden veroorzaakt, gevoelig beperken. Dat heeft de Israël Airports Authority bekendgemaakt.
Opgemerkt wordt dat de maatregel deel uitmaakt van een breder plan om de negatieve impact van de luchtvaart op de omgeving te beperken.
Vrachtvliegtuigen
Luchtvaartmaatschappijen werden volgens de Israëlische luchtvaartautoriteit al gewaarschuwd dat ze vanaf volgend zomerseizoen geen grote vliegtuigen meer zullen kunnen laten landen op onder meer Ben Gurion Airport bij Tel Aviv.
De richtlijn heeft echter vooral betrekking op vrachtvliegtuigen. De meeste luchtvaartmaatschappijen zetten bij het passagiersvervoer naar Israël immers geen viermotorige toestellen meer in. Viermotorige vliegtuigen zoals de Boeing 747 worden echter nog wel gebruikt voor het postvervoer en het transport van goederen.
“De maatregel is de eerste stap in een strategie die Israël hanteert om zijn luchthavens te moderniseren en tegelijkertijd te voldoen aan de toegenomen vraag en de striktere vereisten op het gebied van milieubescherming”, betoogde Hagai Topolansky, hoofd van de Israël Airports Authority, in een commentaar op de aankondiging.
“Er is aan de verantwoordelijke diensten opdracht gegeven om de nodige initiatieven te nemen die de geluidshinder rond de luchthaven zullen verminderen en een mogelijke bedreiging voor het leefmilieu kunnen tegengaan. Dat moet de leefbaarheid in de steden rond de luchthavens sterk verbeteren.”
Air Force One
Hagai Topolansky betoogde wel dat een aantal uitzonderingen op de nieuwe regel zouden kunnen worden toestaan. Dat zou onder meer noodzakelijk zijn bij een bezoek van de president van de Verenigde Staten aan Israël. Air Force One, het presidentiële vliegtuig, is immers een viermotorige Boeing 747-200.
De meeste luchtvaartmaatschappijen zijn de voorbije jaren geleidelijk op tweemotorige vliegtuigen overgestapt. Door de moderne evoluties kan dit type van vliegtuigen tegen lagere kosten immers superieure prestaties leveren.
De Israëlische maatschappij El Al zette drie jaar geleden zijn laatste exemplaar van de Boeing 747-400 definitief aan grond. Delta Air Lines, dat ooit eveneens met een Boeing 747-400 naar Israël vloog, haalde die vloot toestellen vier jaar geleden al eveneens uit dienst.
Een aantal maatschappijen die op Tel Aviv vliegen, maken nog wel van viermotorige toestellen – zoals de A340 en A380 van Airbus – gebruik, maar die vliegtuigen worden niet op de Israëlische routes ingezet. Een aantal vrachtvervoerders, waaronder de Israëlische maatschappij CAL Cargo Airlines, blijft echter op routes van en naar Israël van de Boeing 747 gebruik maken.
De Israël Airports Authority verwacht dat Ben Gurion Airport tegen eind dit decennium jaarlijks 250.000 vluchten zal noteren. De luchthaven zou op dat ogenblik ongeveer 40 miljoen passagiers per jaar ontvangen.