De terreurorganisatie Islamitische Staat gebruikt de tienerapp TikTok om propaganda te verspreiden en nieuwe krachten te rekruteren.
Dat schrijft de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.
De terroristen posten korte filmpjes op de app, die al 1 miljard keer gedownload is. De video’s tonen lijken die door de straat worden gedragen, IS-strijders met wapens en vrouwen die zichzelf fier noemen dat ze jihadist zijn.
In een van de video’s zingt een groep in het Arabisch: ‘Wij zweren trouw tot onze dood’. Onder de beelden klinken opzwepende liederen van IS. De organisatie gebruikt zelfs TikTok-filters en hartjes die over het scherm vliegen. Daarmee wil ze zo dicht mogelijk bij de leefwereld van jongeren te komen.
De demarche kwam er niet lang nadat de inmiddels overleden IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi had opgeroepen een tandje bij te steken in het marketingdepartement. De groep was toen terrein aan het verliezen in Syrië en Irak.
Bytedance, het bedrijf achter de tienerapp, verwijderde intussen alle video’s en de zowat 24 accounts die erachter zaten. ‘Reclame voor terrorisme heeft absoluut geen plaats op TikTok’, klinkt het op de Britse openbare omroep BBC. ‘We verwijderen de accounts en de toestellen waarmee ze werkten permanent van zodra ze geïdentificeerd zijn. We blijven ook zoeken naar manieren om dit soort dingen te voorkomen.’
IS staat erom bekend vaker gebruik te maken van sociale media als Facebook, Twitter en YouTube, maar het zou de eerste keer zijn dat het TikTok gebruikt.
TikTok is nog steeds de derde populairste socialemedia-app, maar begint wel veel van zijn pluimen te verliezen.