Na enkele mislukte pogingen lijkt de e-commercegigant Amazon nu toch een succestitel vast te hebben. De gametak van het bedrijf Amazon Games heeft vorige week het onlinespel New World gelanceerd. Honderdduizenden spelers gingen diezelfde dag nog aan de slag met de game.
Is Amazon erin geslaagd om succesvol de gamemarkt te betreden?
Waarom is dit belangrijk?
New World is niet het eerste spel dat Amazon Games, de gametak van de e-commercegigant, ontwikkelde. Eerder was er nog Crucible, een spel dat kort na de lancering werd stopgezet. Maar nu lijkt Amazon zijn eerste succestitel in de gamewereld vast te hebben.New World is een zogenaamde mmorpg (voluit: massive multiplayer online role playing game), waarbij spelers een personage creëren om samen met anders gamers een uitgestrekte wereld te verkennen. Ze kunnen onder meer samen allerhande missies doen en hun vaardigheden upgraden.
Honderdduizenden spelers
De afgelopen jaren konden spelers al eens proeven van het spel door verschillende testversies te spelen. De reacties op het spel waren toen eerder gematigd. Ook bij de lancering waren de spelers niet al te tevreden over de game. Zo moesten ze soms uren wachten vooraleer ze een server konden betreden. Desalniettemin waren er op de eerste dag al meer dan 700.000 spelers (op eenzelfde moment) het spel aan het spelen. Intussen heeft Amazon Games de problemen met de ellenlange wachtrijen gedeeltelijk kunnen oplossen. Zo worden er voortdurend servers toegevoegd.
Het succes is ook Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, niet ontgaan. “Na vele mislukkingen en tegenslagen in gaming hebben we een succes. Zo trots op het team voor het doorzettingsvermogen. Zie tegenslagen als nuttige obstakels die leren stimuleren. Wat je doelen ook zijn, geef niet op, hoe moeilijk het ook wordt”, liet hij via Twitter weten.
Bezos reageert tevreden
De voormalige CEO van de e-commercegigant plaatste bij zijn tweet ook een link naar twee artikels. De een dateert van acht maanden geleden en kopte “Amazon kan zo goed als alles maken behalve een game”. Het tweede artikel heeft het dan weer over de succesvolle lancering van het spel. “Tussen die twee stukken is er slechts acht maanden verstreken”, merkte Bezos op.
Vraag blijft natuurlijk hoelang New World de aandacht van de spelers kan vasthouden. Ondanks de succesvolle lancering zijn er toch een aantal zaken die de gamerecensenten storen. Zo stellen ze zich onder meer vragen bij de grootte van de wereld. Die is volgens hen kleiner dan andere bekende mmorpg’s, zoals World of Warcraft. Ze vrezen dat spelers snel zullen overschakelen naar andere spellen als die wereld niet wordt uitgebreid. Maar Amazon Studios heeft al laten weten dat er nog heel wat extra’s komen. Die zullen belangrijk zijn om de levensduur van het spel aanzienlijk te verlengen.
Hoe dan ook is New World een belangrijke stap voor Amazon. Zeer weinig bedrijven buiten de traditionele game-uitgevers hebben succes gehad in die wereld. Google sloot bijvoorbeeld eerder dit jaar zijn gamestudio.
Lees ook:
- Netflix breidt zijn aanbod van videogames in Europa uit. Binnenkort ook in België?
- Kunnen NFT’s voor een revolutie zorgen in de gamesector?
- Jongeren gaan meer lezen door verhalen bij games
(jvdh)