Introductie AI door Allen & Overy is wake-up call voor advocatenkantoren

Introductie AI door Allen & Overy is wake-up call voor advocatenkantoren
© Allen & Overy

Een Brits advocatenkantoor zet een grote stap vooruit in de juridische wereld door de introductie van een AI-gedreven contractonderhandelingstool.

Waarom is dit belangrijk?

Deze innovatie heeft potentieel om de efficiëntie in contractonderhandelingen drastisch te verhogen, wat een aanzienlijke invloed kan hebben op de werkwijze en de economische dynamiek binnen de juridische sector.

In het nieuws: Het advocatenkantoor Allen & Overy heeft, in samenwerking met Microsoft en de AI-startup Harvey, een nieuwe tool ontwikkeld genaamd ContractMatrix. Dat schrijft de Financial Times. Allen & Overy is een van de vijf grote Britse kantoren en behoort daarmee tot de ‘magic circle’.

  • De tool maakt gebruik van bestaande contractsjablonen om nieuwe overeenkomsten te genereren. Hij kan naar schatting tot zeven uur besparen per contractonderhandeling. Meer dan 1.000 advocaten maken reeds gebruik van deze tool.
  • Ook beginnen vijf bedrijven uit diverse sectoren vanaf januari met de tool te werken.

Zoom in. De technologie wordt ingezet om repetitief werk te verminderen en efficiëntie te verhogen.

  • De Nederlandse chipfabrikant ASML en het gezondheidsbedrijf Philips gebruikten de service bij wijze van proef om te onderhandelen over wat ze “’s werelds eerste 100 procent door AI gegenereerde contract tussen twee bedrijven” noemden.
  • Wel zijn er bedenkingen over mogelijk jobverlies en inkomstendaling door het verminderen van factureerbare uren.
  • Maar de tool is vooral een reactie op de groeiende invloed van AI in de juridische sector. Volgens David Wakeling, partner bij A&O, is het doel van het kantoor om “de juridische markt te verstoren voordat iemand ons verstoort”.

Zoom out. Dit is een voorbeeld van hoe AI de traditionele werkwijzen in verschillende industrieën transformeert. De integratie van AI roept wel vragen op over beveiliging, privacy en ethische overwegingen. Maar volgens Wakeling zijn fouten met ContractMatrix beperkt door de sjablonen waarop de onderliggende technologie was getraind. (cv)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.