Integratie bpost bank in BNP Paribas Fortis verloopt niet feilloos: sommige klanten kunnen hun rekening niet raadplegen

Integratie bpost bank in BNP Paribas Fortis verloopt niet feilloos: sommige klanten kunnen hun rekening niet raadplegen
BNP Getty Images

Bpost bank is deze week volledig opgegaan in BNP Paribas Fortis. Als gevolg van die fusie zijn nu zo’n 1 miljoen klanten van bpost bank nu klant van de grootbank. Nu blijkt dat die overgang niet bepaald vlot verloopt. Zo kunnen sommige klanten hun rekening niet raadplegen.

In het nieuws: De integratie van bpost bank in BNP Paribas Fortis zorgt voor enkele problemen.

  • Verschillende Vlaamse media melden dat de klantendienst van de grootbank wordt overspoeld met klachten.
    • Heel wat mensen vinden de weg naar hun rekening niet meer, anderen laten weten dat hun bankkaart zelfs in de winkel niet meer werkt.
    • Aan de kantoren van bpost bank staan dan weer lange rijen, terwijl sommige andere klanten problemen hebben om de klantendienst te contacteren.
  • Ook de consumentenorganisatie Testaankoop ontvangt veel klachten sinds de fusie.
    • “Ons callcenter wordt overspoeld”, zegt woordvoerster Laura Clays in een reactie tegenover Het Nieuwsblad. “Sinds vanochtend zijn de klachten aan het binnenstromen. Het gaat vooral om klachten over niet meer aan je rekeningen geraken, en over BNP dat onbereikbaar blijkt.”

Vooral problemen met digitaal bankieren

Reactie: Hilde Junius, woordvoerster bij BNP Paribas Fortis, laat tegenover HLN.be weten dat er vooral problemen zijn bij de klanten die digitaal bankieren.

  • De klanten van bpost bank kunnen niet langer een beroep doen op hun vertrouwde app. Ze moeten nu die van BNP Paribas Fortis installeren.  Bij 7 op de 10 klanten is dat goed gelukt, maar bij het andere deel niet.
    • “Dat heeft te maken met het feit dat het hier niet om een ‘eenvoudige’ app, zoals Spotify gaat, die je snel installeert. Het is een app waarbij je moet aangeven dat jij het echt bent. Je hebt dus een bankkaart en kaartlezer nodig”, verduidelijkt Junius. Veel mensen hebben daar vragen over, en dat zorgt ervoor dat onze callcentra erg drukbezet zijn. “We hebben daarom al een extra telefoonlijn (NL) ingelegd. Die kan je bereiken door het nummer 02/433.40.07 te bellen. Iedere klant heeft ook een brochure gekregen die stap voor stap uitlegt wat je moet doen.”
    • Een van de meest voorkomende problemen is dat mensen hun bankkaartnummer of pincode ingeven op de plaats waar het klantnummer moet komen. Als ze meerdere fouten maken, wordt hun rekening geblokkeerd. “Je vindt je klantnummer in de documentatie die je van ons hebt gekregen”, voegt de woordvoerster van BNP Paribas Fortis eraan toe.

Ook dit nog: “Iedere klant kan zijn saldo op dit moment raadplegen via een cashpunt. Dat zijn plaatsen waarin de vier grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC) zich hebben verenigd. Je kan er geld afhalen, en je saldo checken”, aldus Junius.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.