Infrabel wil CO2-uitstoot verminderen door batterijtreinen in te zetten

In 2024 zullen de eerste batterijtreinen in België worden ingezet. Die moeten de laatste dieseltreinen die nog in dienst zijn, vervangen.

Waarom is dit belangrijk?

Omdat het spoorwegtransport nog niet volledig klimaatneutraal is, wil spoorbeheerder Infrabel er meer aan doen om de CO2-uitstoot te verminderen. De oplossing: elektrohybride batterijtreinen.

De essentie

NMBS en Infrabel willen elektrohybride treinen inzetten om de laatste dieseltreinen in het land te vervangen.

  • Dat zijn treinen die gebruikmaken van de bovenleiding, maar op batterijvoeding overschakelen bij trajecten waar dat niet mogelijk is.
  • Treinen op waterstof komen er niet. Dat zou geen interessante oplossing zijn voor België aangezien 95 procent van het spoorwegennet al geëlektrificeerd is. Er moet dus enkel een oplossing komen om een klein aantal kilometers dieselvrij te kunnen overbruggen.
  • Infrabel bestelde inmiddels al zo’n drie exemplaren bij het Italiaanse Mermec. Volgens de spoorbeheerder zouden de treinen gezamenlijk tot 130 ton CO2-uitstoot per jaar kunnen besparen. De totale kostprijs: 42 miljoen euro. De drie aangekochte exemplaren zullen dienen als goederentreinen.
  • De NMBS ondernam voorlopig nog geen actie. Zij bekijken momenteel de verschillende mogelijkheden. Voor elk traject moet namelijk beslist worden wat de beste keuze is: de elektrificering van de hele lijn of de inzet van schonere treinen.

Ook belangrijk

De treinen zouden op de meeste Belgische trajecten (zonder bovenleiding) kunnen worden ingezet. Dat omdat ze een bereik van 60 à 100 kilometer hebben. Daarnaast zijn er een tal van andere voordelen aan verbonden:

  • Ze stoten geen schadelijke roetdeeltjes uit.
  • Elektrohybride treinen zijn een pak stiller dan dieseltreinen.
  • Ze kunnen energie terugwinnen tijdens het remmen.
  • Er is minder onderhoud nodig.

De eerste passagierstrein op batterijen zal wel nog even op zich laten wachten. “Als we in 2024 een bestelling plaatsen, zullen de eerste treinen op batterijen wellicht pas in 2030 geleverd kunnen worden, om pas tegen 2032 breder gebruikt te worden”, zegt Marianne Hiernaux, woordvoerster van Infrabel tegenover De Tijd.

Meer