Inflatie treft ook de eindejaarsgeschenken: hoe passen de Belgen hun koopgedrag aan?

Meer dan de helft van de Belgen (64 procent) is van plan hun koopgedrag tijdens de feestdagen aan te passen. De hoge inflatie knibbelt immers aan de koopkracht van de gezinnen.

Waarom is dit belangrijk?

De feestdagen naderen snel. Dit jaar worden de festiviteiten echter bijzonder, vanwege de stijgende levensduurte. Veel Belgen letten op hun uitgaven en dat zal onvermijdelijk gevolgen hebben voor de feestdagen, of het nu gaat om cadeaus, maaltijden, feestjes of de aankoop van een nieuwe outfit.

In het nieuws: zes van de tien Belgen zijn van plan hun koopgedrag tijdens de komende feestdagen aan te passen.

  • Volgens de jongste rondvraag van het marktonderzoeksbureau Profacts zijn de meeste landgenoten (91 procent) nog steeds van plan om hun geliefden deze kerst te verwennen, maar het huidige economische klimaat zorgt ervoor dat de meesten hun geld anders gaan besteden.
  • Zo denkt 83 procent erover om minder cadeaus te geven, terwijl 91 procent simpelweg van plan is om dit jaar min
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Word abonnee en krijg onmiddellijk onbeperkte toegang tot alle artikels. Nu vanaf € 1,99/maand.

Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Joost Derks
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20