Inflatie in de supermarkt daalt naar laagste niveau van de voorbije twee jaar

Hoewel de inflatie in ons land vorige maand stabiel bleef, zijn de prijsstijgingen in de supermarkt verder afgezwakt. Dat blijkt uit het maandelijkse prijsonderzoek van de consumentenorganisatie Testaankoop.

In het nieuws: De prijzen in de supermarkt zijn in maart met gemiddeld 2,73 procent gestegen. Dat is de zwakste prijstoename van de voorbije twee jaar.

  • Testaankoop, die elke maand de prijzen van meer dan 3.000 producten onder de loep neemt, merkt op dat de supermarktinflatie fors is afgezwakt. Een jaar geleden bedroeg die nog 20,62 procent.

Opgemerkt: De supermarktinflatie ligt lager dan de inflatiecijfers van Statbel en Eurostat.

  • Uit het jongste inflatierapport van het Belgische statistiekbureau blijkt dat de consumentenprijzen in ons land in maart met gemiddeld 3,18 procent zijn gestegen. Het is de eerste keer sinds juni 2022 dat de supermarktinflatie lager ligt dan het inflatiecijfer van Statbel.
  • Het Belgische inflatiecijfer ligt volgens de berekeningsmethode van het Europese statistiekbureau – de Europees geharmoniseerde consumptieprijsindex (HICP)- nog hoger. Dat inflatierapport toont aan dat de prijzen in ons land vorige maand met gemiddeld 3,8 procent zijn gestegen.

Details: Testaankoop voegt eraan toe dat de prijs van sommige producten zelfs is gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Dat is onder meer het geval voor brood (-2,7%), halfvolle melk (-3,5%) en vershoudfolie en aluminiumfolie (-7%).

  • “Die prijsdalingen moeten natuurlijk in perspectief gezet worden, omdat net deze producten vorig jaar al sterk in prijs waren gestegen”, voegt de consumentenorganisatie er wel aan toe. “In twee jaar tijd werd brood 24 procent duurder en zuivel 28 procent. Gemiddeld stegen producten in de supermarkt met 26 procent in vergelijking met januari 2022, dat was de eerste maand met een inflatie van meer dan 2 procent.”

“We verwachten geen forse prijsdalingen”

Vooruitblik: Testaankoop acht de kans klein dat er forse prijsdalingen onze richting zullen uitkomen.

  • “Hoewel de prijzen op de internationale markten van grondstoffen als plantaardige olie en granen al bijna twee jaar dalen, ziet ze geen gelijkaardige dalingen in producten als frituurolie, pasta en bloem in de supermarkt”, klinkt het. “Integendeel, frituurolie kost gemiddeld 39 procent meer dan twee jaar geleden, en pasta kost ons ook nog gemiddeld 5 procent meer dan anderhalf jaar geleden, toen de prijzen op de internationale markten zijn beginnen dalen.”
  • Het lijkt er dus eerder op dat de prijzen gemiddeld gezien zullen stagneren, en er geen compensatie komt voor de enorme stijgingen van het voorbije jaar. “Nochtans wijzen de dalingen in grondstofprijzen en energieprijzen er wel op dat er ruimte is voor prijsdalingen”, stelt Ortwin Huysmans, woordvoerder van Testaankoop, vast. “Die komen dus niet, of amper, de consument ten goede, terwijl de prijsstijgingen vorig jaar wel konden doorgerekend worden. Vandaar dat Testaankoop blijft ijveren voor een herevaluatie van de volledige voedingsketen, zodat de kosten kunnen worden verdeeld tussen alle actoren. Volgens ons komen de stijgende kosten nu disproportioneel vaak bij de consument te liggen.”

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.