Inditex, moederbedrijf van Zara en Massimo Dutti, ziet aandelen dalen door vertraagde verkoop

Inditex, moederbedrijf van Zara en Massimo Dutti, ziet aandelen dalen door vertraagde verkoop
Zara – (Photo by Oleg Nikishin/Getty Images)

Key takeaways

  • De aandelenkoers van Inditex daalde woensdag met 9,5 procent na het melden van een verkoopvertraging.
  • De verkoop groeide slechts met 4 procent tussen 1 februari en 10 maart, vergeleken met een groei van 11 procent vorig jaar.
  • Analisten hadden betere prestaties verwacht van het goed aangeschreven aandeel.

Lage omzetgroei

Inditex, het moederbedrijf van Zara en Massimo Dutti, zag gisteren de aandelenkoers met 9,5 procent dalen. Deze daling kwam nadat het bedrijf een vertraging van de verkoop in de eerste twee maanden van 2025 rapporteerde. Terwijl Inditex in het voorgaande jaar indrukwekkende resultaten had behaald, met een omzetstijging van 10,5 procent tot 39 miljard euro en een dividendverhoging van 9 procent, wijzen recente cijfers op een zwakkere prestatie.

Tussen 1 februari en 10 maart groeide de omzet met slechts 4 procent, vergeleken met een groei van 11 procent in dezelfde periode vorig jaar. Deze daling heeft tot bezorgdheid geleid bij beleggers, ondanks de plannen van het bedrijf om haar marktaandeel uit te breiden door onder meer nieuwe winkels te openen. Analisten van Deutsche Bank merkten op dat, hoewel de verwachtingen voor Inditex al lager waren, deze prestatie nog steeds achterbleef bij wat verwacht werd voor een goed aangeschreven aandeel.

Uitdagingen voor de sector

Jelena Sokolova, analist bij Morningstar, blijft voorzichtig met het extrapoleren van de vertraging naar toekomstige trends, waarbij ze de sterke prestaties van Inditex in 2024 en de plannen voor het lopende jaar aanhaalt. Detailhandelaren worden momenteel geconfronteerd met uitdagingen als gevolg van aarzelende consumentenbestedingen, een trend waarvan Zara leek te hebben geprofiteerd toen het winkelend publiek wegtrok van luxe aankopen in het hogere segment. De wereldwijde onzekerheid, waaronder de mogelijke impact van Amerikaanse invoerrechten, maakt de situatie nog ingewikkelder.

Hoewel de meeste kleding van Inditex in Spanje, Portugal, Turkije en Marokko wordt geproduceerd, blijft de VS de op één na grootste markt. Amerikaanse consumenten ervaren economische druk als gevolg van de aanhoudende handelsoorlog, waardoor detailhandelaren zoals Inditex’ Spaanse concurrent Mango zich voorbereiden op mogelijke gevolgen.

Strategieën van de concurrent

H&M, een Zweeds grootwinkelbedrijf, is actief bezig om de productie dichter bij de klanten te brengen door middel van “nearshoring”. CFO Adam Karlsson benadrukte deze verschuiving als antwoord op geopolitieke zorgen en de behoefte aan een betere klantgerichtheid. Ondanks dat de omzet van H&M in het laatste kwartaal van 2024 achterbleef bij de verwachtingen, lieten de resultaten voor het hele jaar een stijging van 1 procent zien.

Kering, het luxeconglomeraat achter Gucci en Saint Laurent, heeft verklaard dat het van plan is om de potentiële tarieven te omzeilen zonder de productie naar de VS te verplaatsen, waarbij het de nadruk legt op het culturele belang van zijn goederen als Franse creaties. Oscar Garcia Maceiras, CEO van Inditex, erkende dat het moeilijk is om de impact van de tarieven te voorspellen, maar sprak zijn vertrouwen uit in de sterke positie van het bedrijf dankzij zijn geografisch gediversifieerde inkoop- en verkoopnetwerken, waardoor ze ervaring hebben met het navigeren door verschillende tariefregimes.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00