Indiase luchtvaartmaatschappijen zullen de volgende twintig jaar 2.380 nieuwe vliegtuigen moeten kopen. Dat heeft Darren Hulst, een marketing-verantwoordelijke van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing gezegd. India is in de luchtvaart voor het passagiersvervoer momenteel de derde grootste markt van de wereld. Experts verwachten echter dat het land over drie jaar groter zal zijn geworden dan de Verenigde Staten.
India zou op dat ogenblik alleen nog China als grootste luchtvaartmarkt van de wereld laten voorgaan.
Airbus
‘India is een van de snelst groeiende luchtvaartmarkten van de wereld,’ merken experts op. ‘De voorbije periode kende het aantal Indiase vliegtuigreizigers een groei met ongeveer 20 procent per jaar.’
Momenteel is de Europese constructeur Airbus op de Indiase markt de dominante leverancier. Onder meer IndiGo, de grootste luchtvaartmaatschappij van het land, vliegt exclusief met Airbus. Het bedrijf heeft recent bij de Europese vliegtuigbouwer zelfs nog een order van driehonderd extra toestellen geplaatst.
Boeing heeft zijn ramingen voor de Indiase vliegtuigmarkt nog licht bijgesteld. Vorig jaar had het bedrijf immers berekend dat het land de volgende twee decennia 2.300 nieuwe vliegtuigen zou moeten aankopen.
Indiase vliegtuigmaatschappijen beschikken momenteel over een gezamenlijke vloot van ongeveer zeshonderd toestellen. De verwachte orders hebben een gezamenlijke waarde van 330 miljard dollar.
Middenklasse
Hulst verwacht dat de Indiase carriers de volgende periode vooral narrow-body vliegtuigen zullen bestellen. Deze vliegtuigen worden immers vaak op kortere routes ingezet, terwijl wide-body toestellen vooral intercontinentale vluchten voor hun rekening nemen. ‘Tussen 85 procent en 90 procent van de orders zullen op narrow-body toestellen betrekking hebben,’ voert Hulst aan.
Het voorbije jaar werden in India gemiddeld 4.501 vluchten per week uitgevoerd. Dat betekende een sterke stijging tegenover vijf jaar voordien, toen er sprake was van 2.022 vluchten. ‘Ook het aantal Indiase luchthavens heeft tijdens die periode een verdere groei gekend. Het land heeft nu 111 luchthavens. Dat betekent een stijging vijftien locaties tegenover vijf jaar voordien.’
De verdere groei van de Indiase luchtvaart is volgens Hulst vooral toe te schrijven aan de uitbreiding van de lokale middenklasse en een toenemende interesse in toerisme.