Lage Russische olieprijzen: India spijst de kas van het Kremlin

Lage Russische olieprijzen: India spijst de kas van het Kremlin
Olietanker in India – Kaveh Kazemi/Getty Images

Nadat de westerse landen een olie-embargo oplegden aan Rusland, zocht het land wereldwijd nieuwe kopers voor zijn ruwe olie.

Waarom is dit belangrijk?

Het Westen probeert via sancties de Russische economie onder druk te zetten en besloot om olie uit het land te boycotten; een van de voornaamste inkomsten van het Kremlin. Als gevolg hiervan zag Moskou zich gedwongen om ruwe olie met kortingen aan te bieden op de globale markt, waarvan vooral India profiteerde.

In het nieuws: Volgens de Times of India kocht India op één jaar tijd 33 keer meer Russische olie dan het jaar daarvoor, met een gemiddelde van 1,2 miljoen vaten per dag in december. Dat is een stijging van 29 procent ten opzichte van november.

  • India is wereldwijd de op twee na grootste importeur van ruwe olie. Het land importeert 85 procent van de benodigde hoeveelheid, waardoor het kwetsbaar is voor prijsschommelingen.
  • Door de aanhoudende groei van de Indische economie blijft de vraag naar olie stijgen.
  • De olieprijzen zijn gezakt sinds die in maart 2022 het hoogste punt bereikten in 14 jaar tijd. Dat na de start van de Russische invasie van Oekraïne.
  • Rusland stak al enkele maanden geleden Irak en Saudi-Arabië voorbij als India’s belangrijkste leverancier voor olie. Ook de aankopen van Irak klommen met 7 procent tot 886.000 vaten per dag, terwijl die van Saudi-Arabië met 12 procent toenamen tot 748.000 vaten per dag.

Russische export stijgt

Opmerkelijk: Door het grote aantal toegenomen leveringen aan India, en aan China, steeg volgens een analyse van Bloomberg de export van Russische olie in de week van 13 januari met 30 procent tot 3,8 miljoen vaten per dag.

  • Het Europese olie-embargo zorgt ervoor dat olietankers nu gemiddeld 31 dagen onderweg zijn tussen Baltische havens en India, terwijl dit vroeger naar olieterminals in Rotterdam slechts zeven dagen in beslag nam. Dit zet meer druk op rederijen die focussen op Russische ladingen.
  • Europese tankers mogen sinds het ingevoerde prijsplafond enkel nog ruwe olie uit Rusland vervoeren zolang die verkocht wordt aan minder dan $60 dollar per vat. Toch blijkt dat deze stroom zo goed als opgedroogd raakt.
  • De leveringen aan Aziatische landen genereerden vorige week voor Rusland 61 miljoen dollar aan inkomsten, 4 procent meer dan de week daarvoor.

(as/ ddw)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.