Het Groot-Hertogdom Luxemburg wordt het eerste land ter wereld waar het volledige openbaar vervoer gratis wordt aangeboden. De tarieven voor trein, tram en bus zouden in het Groot-Hertogdom tegen de zomer volgend jaar worden opgeheven. Dat staat in het plan van de nieuwe regering van Luxemburgs premier Xavier Bettel, die zopas voor een tweede ambtsperiode werd herverkozen.
De maatregel zou een antwoord moeten kunnen bieden op de zware verkeersproblemen waarmee de hoofdstad Luxemburg worstelt. Bettel had van het leefmilieu één van de speerpunten van zijn verkiezingsprogramma gemaakt.
Verkeerschaos
De stad Luxemburg kent één van de grootste verkeersproblemen ter wereld. De stad telt ongeveer 110.000 inwoners, maar elke dag moeten ook nog eens 400.000 pendelaars worden verwerkt. In totaal heeft het Groot-Hertogdom 600.000 inwoners, maar het land biedt ook werk aan bijna 200.000 mensen die in Frankrijk, België of Duitsland wonen.
Uit een studie bleek dat autobestuurders in de hoofdstad ermee rekening moeten houden jaarlijks gemiddeld drieëndertig uur in de file te zullen doorbrengen.
Luxemburg heeft ook de voorbije jaren al een aantal maatregelen genomen om het openbaar vervoer te promoten. De voorbije zomer werd het publieke transport voor iedereen onder de leeftijdsgrens van twintig jaar gratis gemaakt.
Verder werd beslist dat pendelaars voor een bedrag van 2 euro voor een periode van twee uur van elke vorm van openbaar vervoer gebruik kan maken. In een land met een oppervlakte van minder dan 2.600 vierkante kilometer dekt dat bedrag nagenoeg elke verplaatsing. Nu zullen echter alle tarieven worden afgeschaft.
Daklozen
De organisatie van het openbaar vervoer kost Groot-Brittannië ongeveer 1 miljard euro per jaar. De ticketverkoop bracht 30 miljoen euro op. Door de nieuwe maatregel kan echter bespaard worden op onder meer de productie van de tickets en de controles op de reisbewijzen. Verder worden ook de fiscale kortingen op reiskosten van de werknemer geschrapt.
Er zijn in de wereld al een aantal steden waar gratis openbaar vervoer wordt aangeboden om de verkeerscongestie te verminderen. Luxemburg wordt echter het eerste land dat op zijn volledige grondgebied reizen met trein, tram en bus gratis maakt.
Niet iedereen is echter gewonnen voor het initiatief. Een aantal critici zegt te vrezen dat de kwaliteit van het transport zal worden ondermijnd. “Bovendien is er geen enkele garantie dat de maatregel de burger zal aanzetten de auto te laten staan,” wordt er opgemerkt.
Tenslotte wordt erop gewezen dat het gratis openbaar vervoer door daklozen zal worden aangewend om zich te beschermen tegen ongunstige weersomstandigheden.
Er is ook nog geen beslissing over de bestaande scheiding tussen eerste en tweede klasse in de Luxemburgse treinen.