Kleiner dan een auto, veiliger dan een motorfiets: in Parijs is de Citroën Ami aan een opmars bezig. Door de lokale classificatie mag zelfs een 14-jarige rijden met het vierwielertje.
Het ziet er niet uit als een motorfiets, en toch mag iedereen die ouder is dan 14 en een rijbewijs heeft, er in Frankrijk mee rijden. De Citroën Ami kwam begin 2020 op de markt en verkocht in de eerste twee weken meteen 500 exemplaren. Logisch, misschien.
Geen auto
De Ami is geen auto, geen motor, eigenlijk is hij vooral schattig. Hij rijdt, elektrisch, 45 kilometer per uur en doet dat 75 kilometer lang. Omdat er maar plaats is voor twee personen, heeft hij geen noemenswaardige koffer en kan hij ook vlot manoeuvreren. Een Smart, maar het tienermodel. Op drie uur is hij opgeladen.
Ermee rijden is ook erg makkelijk. Een vrij ruim interieur met een panoramadak laat duidelijk de knoppen zien. D om te rijden, een handrem en een gaspedaal. Meer moet dat niet zijn.
6.000 euro en rijden maar
Het prijskaartje valt ook best mee. Voor 6.000 euro, of met een afbetalingsplan van 75 euro per maand, zowat de prijs voor een maandabonnement op de Parijse metro, is hij van u. Snel gaat ie niet, maar de vraag is of dat nodig is in een wereldstad waar de theoretische maximumsnelheid 70 kilometer per uur is. In praktijk wordt dat tijdens de spits een stuk minder.
Overigens is de Citroën Ami ook wel in België verkrijgbaar, al moet u hier wel 16 zijn om ermee te rijden. En opgelet: u mag er absoluut niet mee op een autosnelweg. Daarvoor moet u minstens 70 kilometer per uur kunnen rijden.