In één jaar tijd is de verkoop van waterstofauto’s bijna verdubbeld. Goed nieuws? Niet echt

Vergeleken met de boom van elektrische voertuigen op batterijen blijft de opkomst van waterstofauto’s eerder bescheiden. Toch is de wereldwijde verkoop van deze wagens in nauwelijks een jaar tijd verdubbeld. Dit is echter meer te wijten aan financiële prikkels dan aan de aantrekkingskracht op de consument.

Volgens gegevens van onderzoeksbureau IDTechEx werden er in 2021 wereldwijd 15.538 met waterstof aangedreven brandstofcel-elektrische voertuigen verkocht. Dit is een stijging met maar liefst 82% in één jaar tijd.

Wereldwijde verkoop van de Toyota Mirai en Hyundai Nexo, de enige waterstofauto’s die momenteel op de markt zijn. (IDTechEx)

Op het eerste gezicht is deze stijging goed nieuws voor de sector. In vergelijking met de 4,6 miljoen elektrische voertuigen met accu en de 1,9 miljoen plug-in hybride EV’s die in datzelfde jaar werden verkocht, zijn waterstofauto’s echter nog steeds van marginaal belang.

Het enthousiasme moet ook worden getemperd in het licht van de enorme inspanningen die vorig jaar zijn geleverd om waterstofvoertuigen op de markt te brengen, betoogt IDTechEx. Overheden en fabrikanten moeten immers ongelooflijke kortingen bieden om de aankoop aan te moedigen.

In Californië bijvoorbeeld werd de Toyota Mirai – die normaal voor 50.000 dollar wordt verkocht – aangeboden voor net geen 18.000 dollar. Dankzij belastingvoordelen van de staat en federale overheid, en een korting van 20.000 dollar (!) van de Japanse reus, die ook een brandstofkrediet van 15.000 dollar bood voor de eerste drie bedrijfsjaren.

Dezelfde enorme prijsverlagingen waren te zien in Zuid-Korea, waar Hyundai 88% van de wereldwijde verkoop van zijn Nexo voor zijn rekening heeft genomen. Dankzij een reeks kortingen werd de prijs van 60.000 dollar gehalveerd.

Te duur en te vervuilend

Met deze details in het achterhoofd is de verdubbeling van de wereldwijde verkoop van waterstofvoertuigen onmiddellijk minder indrukwekkend. Voor IDTechEx is het “grootste probleem” niet de zwakke infrastructuur voor het tanken van waterstof of de brandstofceltechnologie. Wat pijn doet, zijn de “hoge emissies en de kosten van waterstof zelf”.

“Groene waterstof wordt nog niet in grote hoeveelheden geproduceerd en als het wordt geproduceerd, is het relatief duur”, stipt het marktonderzoeksbureau aan. Ongeveer 95% van de waterstof die vandaag wordt geproduceerd is grijs; afkomstig van fossiele brandstoffen.

Daardoor hebben zowel Toyota’s Mirai als Hyundai’s Nexo een teleurstellende CO2-uitstoot, die nauwelijks lager is dan die van voertuigen met een verbrandingsmotor.

Willen waterstofauto’s van de grond komen, dan moet groene waterstof het overnemen van grijze en betaalbaarder worden.

(lb/ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.