De Franse regering heeft begin vorige maand een superjacht van Igor Sechin, hoofd van het Russische oliebedrijf Rosneft in beslag genomen. Dat is vanzelfsprekend geen goed nieuws voor de oligarch, maar de sanctie heeft ook gevolgen voor de scheepswerf waar de boot ligt.
De jacht, genaamd Amore Vero, die de Franse douaneagenten op 2 maart in beslag hebben genomen, is eigendom van één van de bedrijven die Sechin bezit. Het Franse ministerie weigert weliswaar de naam van de onderneming bekend te maken. De inbeslagname is een reactie op de Russische aanvallen op Oekraïne.
Veel onduidelijkheid
Zoals geweten willen de westerse regeringen met dergelijke sancties de personen uit de dichte kring van de Russische dictator Vladimir Poetin in hun portefeuille raken. Maar die acties hebben ook financiële gevolgen voor enkele Franse bedrijven. “De autoriteiten hebben derden niet op de hoogte gebracht van de status van het schip, waardoor het onduidelijk is wie verantwoordelijk is voor het onderhoud ervan”, laten twee ondernemingen aan het persagentschap Reuters weten.
Volgens een leidinggevende van La Ciotat Shipyards, waar de superjacht van Sechin ligt, is het voor het scheepswerf allesbehalve onduidelijk hoe het haar geld zal krijgen. “We gaan door met factureren”, zegt Alice Boisseau, communicatiemedewerker van La Ciotat Shipyards. “Maar we weten niet wie de rekeningen zal betalen.”
De vragen over de Amore Vero wijzen op de complexiteit waarmee de autoriteiten worden geconfronteerd wanneer zij de tegoeden van Poetins bondgenoten onder vuur nemen, en op de impact die dergelijke sancties kunnen hebben op de ondernemingen in eigen land.
Verkoop van in beslag genomen schepen
John Dalby, eigenaar van Marine Risk Management, dat maritieme activa terugvordert namens verzekeraars en banken, merkt op dat mediterrane regeringen weinig ervaring hebben met de juridische complexiteit van de inbeslagname van superjachten. “Er is een gebrek aan samenhang in wat mensen doen: tussen overheidsactoren en andere derde partijen, zoals schuldeisers”, klinkt het.
Volgens hem kunnen schuldeisers van in beslag genomen jachten – zoals brandstofleveranciers of bemanningsbeheerbedrijven – een rechtbank vragen het vaartuig te verkopen om hun schulden te innen. De Franse douane heeft geen commentaar gegeven.
De Russen bezitten heel wat superjachten. Volgens de gespecialiseerde site Superyacht Times is één op de tien jachten eigendom van een Rus. Sommige van de schepen die eigendom zijn van gesanctioneerde personen liggen in veilige havens – zoals de Eclipse en Solaris van Roman Abramovitsj in Turkije – of varen in internationale wateren buiten de jurisdictie van landen die sancties opleggen. Volgens Reuters heeft de Europese Unie al minstens 11 superjachten in beslag genomen.
(lb)