In 2050 wordt het weerbericht gepresenteerd als een horrorshow

Tegen het midden van de eeuw worden de weerberichten een heuse horrorshow, waarin overstromingen, droogtes en hittegolven de hoofdrol opeisen. Dat blijkt uit een korte video-impressie die The Weather Channel en de Verenigde Naties over het toekomstig weerbericht hebben gemaakt. De videoproductie vormt een onderdeel van een project van de World Meteorological Organization om de aandacht te vestigen op de dreigende gevaren van de klimaatverandering en de opwarming van de aarde. Aan het video-project werkten ook Sam Champion, Jim Cantore en Stephanie Abrams, drie prominente nieuwsankers van The Weather Channel, mee.

In de video doet Jim Cantore, tot bijna een de knieën in het water, verslag over een fictieve overstroming van de Amerikaanse stad Miami. De watersnood is het gevolg van een storm die zich honderden mijlen buiten de kust bevindt, maar door de gestegen zeespiegel – een gevolg van de klimaatverandering – een verwoestende invloed heeft op Miami. Tegelijkertijd wordt een beeld gecreëerd van een hittegolf in Chicago, terwijl voor het zuidwesten een megadroogte wordt aangekondigd, maar voor de economie van het noordpoolgebied tegelijkertijd een absolute hoogconjunctuur wordt gemeld.

“De fictieve weersvoorspelling van The Weather Channel voor het midden van de eeuw is één van de meest verbijsterende waarschuwingen die ooit rond de dreigende klimaatverandering is verspreid,” stelt de Amerikaanse klimaatverslaggever Andrew Freedman in een reactie. “De video weerspiegelt bovendien een duidelijke strategiewijziging van The Weather Channel, dat het fenomeen in het verleden nagenoeg heeft genegeerd en pas de voorbije twee jaar iets meer aandacht aan het probleem is beginnen te besteden.” De inhoud van de video weerspiegelt ook de exact de gevolgen die klimaatwetenschappers aan de opwarming van de aarde koppelen indien de uitstoot van koolstofdioxide niet drastisch wordt beperkt. (mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.