Grensblokkades raken Canadezen in de portemonnee: importeurs moeten wegrottend voedsel weggooien

De economische gevolgen van de grensblokkades in Canada door boze truckers nemen toe. Autofabrieken in de provincie Ontario verlaagden recentelijk hun productie als gevolg van aanhoudende tekorten van auto-onderdelen en voedselimporteurs zien hun voedsel letterlijk wegrotten.

Toyota, General Motors, Ford en Stellantis maakten donderdag bekend dat ze gedwongen zijn om hun producties te verlagen als gevolg van het truckersprotest. Verschillende werknemers zijn al naar huis gestuurd en sommige productielijnen liggen volledig stil. Bij autofabrikant Toyota is de productie zelfs volledig gepauzeerd vanwege een tekort aan onderdelen. 

Ontevreden over het corona- en vaccinatiebeleid, blokkeren Canadese chauffeurs en sympathisanten al dagen verschillende grensovergangen met de Verenigde Staten. Een groot deel van de handel tussen de VS en Canada ligt stil of is vertraagd.

De demonstraties begonnen aanvankelijk in het gebied rond Parliament Hill in Ottawa, maar verspreidden zich als snel richting de grensovergangen. Via de belangrijke overgang Ambassador Bridge, die de Canadese stad Windsor met Detroit verbindt, wordt dagelijks zo’n 450 miljoen dollar aan goederen vervoerd. Het verkeer over de brug is nog steeds ernstig verstoord en heeft lange tijd zelfs volledig stil gelegen.

Vlees wordt weggegooid

De blokkade leidt ertoe dat veel voedselimporteurs hun goederen niet op tijd vervoerd krijgen. Vleesimporteur Terry Verk vertelt aan het Canadese The Globe and Mail dat hij al duizenden dollars aan vlees is verloren, omdat zijn vrachtwagens uit de VS te laat komen. Door de blokkades komt geslacht vlees niet binnen de wettelijke termijn bij de vleesverwerkers terecht, waardoor het moet worden weggegooid. Normaalgesproken doet het transport er zo’n 24 uur over, maar nu al gauw 72 uur.

Extra vervelend is het feit dat veel vervoerders niet verzekerd zijn voor dergelijke omstandigheden. Terry Verk vertelt dat zijn vlees is verzekerd voor diefstal en schade door aanrijdingen, maar niet voor vertraagde zendingen. De blokkades treffen hem en vele anderen diep in de portemonnee.

Kosten komen op het bord van de consument

“Bedrijven die met torenhoge transportkosten worden geconfronteerd verliezen tienduizenden dollars per dag door de blokkade van de Ambassador Bridge”, aldus Ron Lemaire, voorzitter van de Canadian Produce Marketing Association. De prijs van de blokkade zal uiteindelijk ook door de consument betaald worden, stelt hij. Fabrikanten en transportbedrijven zijn door de coronacrisis door hun buffer heen en schuiven de kosten door naar de consument. En het is dringend: “Canada is in deze tijd van het jaar afhankelijk van geïmporteerde producten”.

De Canadese transportsector vraag nu de overheid om in te grijpen, zodat de voedselzekerheid in Canada gewaarborgd blijft.

(evb)

Meer